Polecamy
45,00 PLN

Monografia odzwierciedla zainteresowania naukowe teoretyków i praktyków, którzy w swojej... więcej >

Szkolenia dla bibliotek pedagogicznych i publicznych w zakresie gromadzenia danych statystycznych

Data dodania: 10.12.2013

Szkolenia dla bibliotek pedagogicznych i publicznych w zakresie gromadzenia danych statystycznych

W dniach 21-22 listopada i 5-6 grudnia 2013 r. Zespół SBP ds. badania efektywności bibliotek przeprowadził szkolenia dla przedstawicieli bibliotek pedagogicznych i publicznych uczestniczących w badaniach pilotażowych. Głównym celem szkolenia było zaprezentowanie uczestnikom rozwiązań i możliwości oprogramowania „Aplikacja do gromadzenia , analizy i prezentacji wskaźników funkcjonalności bibliotek”, opracowanego na potrzeby projektu Analiza Funkcjonowania Bibliotek w ramach dotacji Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego dla SBP.

Szkolenia rozpoczynały prezentacje wprowadzające w zagadnienie badania efektywności bibliotek pedagogicznych (Grażyna Leonowicz, Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Warszawie, członek Zespołu SBP) i publicznych (Danuta Kaczmarek, Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Bydgoszczy, członek Zespołu SBP). Obydwie prelegentki przypomniały rezultaty prac Zespołu dostępne publicznie w portalu sbp.pl oraz wykorzystując dane statystyczne zgromadzone w wyniku badań pilotażowych zilustrowały możliwości jakie daje wykorzystanie wskaźników funkcjonalności dla badań porównawczych w poszczególnych grupach bibliotek.

W wystąpieniu Lidii Derfert-Wolf (Biblioteka Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy, kierownik zadania SBP) „ O oprogramowaniu do zbierania danych” przedstawiono podstawowe założenia i funkcjonalności systemu informatycznego do zarządzania i przetwarzania bazy danych statystycznych bibliotek. Część warsztatowa poświęcona była charakterystyce poszczególnych modułów systemu, a następnie samodzielnej pracy uczestników szkolenia w procedurze rejestracji biblioteki, wypełnianiu poszczególnych części formularza danych statystycznych i poznaniu możliwości przeprowadzania analiz. Udostępnienie bibliotekom prowadzącym badania pilotażowe narzędzia informatycznego zmienia organizację prac nad zbieraniem danych statystycznych.

Końcową część szkolenia poświecono omówieniu i przedyskutowaniu organizacji badań pilotażowych w roku 2014.

Dzięki życzliwości Rektora Polsko-Japońskiej Szkoły Technik Komputerowych szkolenia zorganizowano w udostępnionej SBP pracowni komputerowej uczelni.

Szkolenie sfinansowane zostało ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach grantu uzyskanego przez SBP na realizację projektu „Obserwatorium bibliotek: analiza funkcjonowania bibliotek”. Uczestniczyło w nim 37 osób z 26 bibliotek.


Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP