Data dodania: 05.01.2015

W Stanach Zjednoczonych biblioteki akademickie są coraz częściej otwarte wieczorami i nocą. Autor artykułu, na podstawie przeglądu literatury przedmiotu oraz własnych doświadczeń, omawia różne aspekty świadczenia nocnych usług i pracy w tym trybie oraz związane z tym wyzwania, poświęcając przy tym dużo uwagi kwestiom związanym z zagwarantowaniem bezpieczeństwa.
Troska o zapewnienie odpowiedniej przestrzeni sprzyjającej wymianie myśli i studiom naukowym przejawiała się już w starożytnej Grecji i Rzymie. Obecnie zadanie to rozszerzono również na świadczenie usług biblioteczno-informacyjnych w godzinach wieczornych i nocnych. W literaturze przedmiotu m.in. zwraca się szczególną uwagę na:
- korzyści płynące z rozszerzenia godzin pracy biblioteki (funkcje społeczne, integracja środowiska akademickiego, lepsze wyniki nauczania, pełniejsze wykorzystanie zbiorów bibliotecznych),
- oczekiwania użytkowników (dobre oświetlenie, stworzenie możliwie komfortowych warunków do nauki, dyskusji intelektualnych i relaksu),
- aspekty psychologiczne pracy nocnej (tzw. generacja nowego tysiąclecia przywykła do interakcji w procesie uczenia się. Wymaga ona zapewnienia zarówno przestrzeni wspólnej jak i prywatnej; poza tym nocą nawet osoby pracujące samodzielnie lubią mieć poczucie bliskości innych ludzi),
- wyzwania stające przed administracją, związane z projektowaniem przestrzeni i wyposażenia biblioteki oraz koniecznością uruchomienia dodatkowych usług np. czynnego całodobowo bufetu, kawiarni czy laboratorium komputerowego.
Czytaj całość.
Źródło: BABIN 2.0