Polecamy
35,00 PLN

„Praca pt. Język Haseł Przedmiotowych Biblioteki Narodowej: od analizy dokumentu do opisu... więcej >

Kampania społeczno-edukacyjna „(Do)wolność czytania”

Data dodania: 10.05.2018

Kampania społeczno-edukacyjna „(Do)wolność czytania”

Kampania społeczno-edukacyjna „(Do)wolność czytania” to inicjatywa bibliotekarzy Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Jana Pawła II w Opolu. Hasło tegorocznego 15. Ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek 2018 r. było impulsem do powstania kampanii o tym samym tytule.

Główną ideą kampanii jest zachęcanie do czytania, dzielenia się książkami oraz korzystania z innych form czytelnictwa. Opolskie środowisko ludzi kultury, sztuki, sportu, mieszkańcy Opola oraz bibliotekarze zachęcają społeczeństwo do częstszego sięgania po książkę w różnym formacie (książka tradycyjna, elektroniczna, audiobook), a co za tym idzie również do odwiedzania biblioteki. „(Do)wolności czytania” to także rozwój umysłowy, kulturalny, daje nieograniczone możliwości.

Inauguracją Kampanii społeczno-edukacyjnej była wystawa-instalacja odnosząca się do „dowolności czytania”, którą można było oglądać od 23 kwietnia do 4 maja 2018 w Małej Galerii Miejskiej Biblioteki Publicznej w Opolu. Szklane ściany Małej Galerii pokrywały odręczne napisy przedstawiające zalety książek, audiobooków oraz e-książek. Natomiast na zawieszonych na szybach drewnianych półeczkach, bibliotekarze umieścili specjalnie wyselekcjonowane do wypożyczenia zbiory.

Głównym punktem kampanii jest spot filmowy, który zrealizowano we wnętrzach Miejskiej Biblioteki Publicznej w Opolu. W nagraniu wystąpili: Igor Przebindowski, Krystyna Słodczyk, Dominika Gorgosz, Agnieszka Zientarska, Rafał Mościcki, Karolina Gorzkowska, Magdalena Schatt-Skotak, Anna Dydzik, Piotr Jurkowski, Magdalena Warakomska, Sandra Murzicz, Gajana Galstjan, Arkadiusz Ceglarski-Schulz, Kazimierz Mazur, Łukasz Szuba, Malwina Ratajczak, Sabina Golanowska, Martyna Kawka, Magdalena Iwachów, Joanna Żółtowska, Ewa Sumlińska, Michał Urbanowicz, Michał Baranowski, Izabela Stachowicz-Okoń, Karolina Kowal. Zaproszeni goście opowiedzieli między innymi o tym jak rozumieją „(Do)wolność czytania”, zdradzili nazwiska swoich ulubionych autorów oraz tytuły książek. Oficjalna prezentacja spotu odbyła się 8 maja 2018 r. o godz. 12:00 w Sali Konferencyjnej MBP Opole, przy ul. Minorytów 4. Materiał filmowy zrealizował Jakub Olszewski. Kampania, dzięki życzliwości gości, została zrealizowana na zasadach non-profit.

Pokazując młodzieży gimnazjalnej możliwość „dowolności czytania”, 8 maja 2018 r. bibliotekarze przeprowadzili warsztaty: „(Do)wolność czytania – książka tradycyjna a interaktywna” oraz „Komiks”.

7 maja 2018 r., o godz. 12:00 przed budynkiem Miejskiej Biblioteki Publicznej w Opolu, w ramach kampanii społeczno-edukacyjnej odbył się literacki flash mob. Chcąc zaakcentować „dowolność czytania” bibliotekarze wraz z opolanami przeczytali swoje ulubione fragmenty literatury z książek, e-czytników, smartfonów, tabletów, laptopów.

Ponadto od 7 do 15 maja 2018 przed wejściem do budynku głównego Miejskiej Biblioteki Publicznej w Opolu będzie funkcjonować strefa bookcrossingu. Każdy, kto zechce, może usiąść na leżaku, zrelaksować się i oddać ulubionej lekturze. W ramach bookcrossingu można także przynieść własne, przeczytane już książki (tylko literatura piękna). Wszystkie książki oddane do bookcrossingu obklejone są specjalnymi etykietami.

Na użytek kampanii powstały przypinki, pocztówki, a w holu biblioteki czytelników wita duża naklejka ze znakiem graficznym akcji.

Informcja: J. Żółtowska / Czytelnia Miejskiej Biblioteki Publicznej w Opolu


Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP