Polecamy
34,00 PLN 49,00 PLN

Suplement IV obejmuje wszystkich „pracowników książki” (od czasów... więcej >

Biblioteka – przestrzeń twórcza… w Krośnie

Data dodania: 18.12.2018

Biblioteka – przestrzeń twórcza… w Krośnie

Rozwijanie umiejętności bibliotekarzy w zakresie podejmowania aktywnych form pracy z wykorzystaniem nowych technologii i innowacyjnych metod pracy - to nadrzędny cel cyklu szkoleń, które odbyły się w Krośnieńskiej Bibliotece Publicznej od czerwca do listopada br. w ramach projektu pn. „Biblioteka – przestrzeń działań twórczych”.

Projekt KBP realizowała przy dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach Programu „Partnerstwo dla Książki”, a jego uczestnikami byli głównie bibliotekarze z Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej oraz dziesięciu bibliotek samorządowych i ich filii z powiatu krośnieńskiego.

„Zainspiruj się! – internetowe narzędzia i ich efektywne wykorzystanie w instytucji kultury” – pod takim hasłem odbyły się warsztaty prowadzone przez Dorotę Woźnicę i Agatę Warywodę – autorki bloga Present Simple. Bibliotekarze poznali praktyczne wykorzystanie programów do tworzenia materiałów graficznych i filmowych jak Canva, Pablo, Magisto czy Biteable, a przede wszystkim mogli sami zrealizować swoje pomysły z wykorzystaniem tych programów. Niezwykle przydatne w codziennej pracy biblioteki, jak podkreślali uczestniczący w warsztatach, będą również źródła informacji, o których usłyszeli, a inspirujące do pracy z seniorami – w tym m. in. narzędzia ułatwiające podróżowanie, narzędzia do tworzenia drzew genealogicznych czy bazy scenariuszy dedykowane właśnie tym użytkownikom Internetu.

Kolejne szkolenie prowadziła Zofia Piątkowska-Wolska pokazując twórcze możliwości teatrzyku kamishibai w pracy z najmłodszymi użytkownikami biblioteki. Przedstawiła wiele argumentów, że teatr kamishibai to doskonała metoda twórczej pracy z dziećmi i młodzieżą. To ciekawa forma zaprezentowania książki i alternatywa do standardowego czytania najmłodszym, kreatywna zabawa, zamieniająca zajęcia w inspirujące działania, ucząca współpracy w grupie i integrująca, to skuteczne narzędzie komunikacji.

Szkolenie pn. „Gra miejska, lipdub, flash mob w bibliotece – jak zaprojektować, jak zagrać?” prowadziła dr Magdalena Cyrklaff-Gorczyca – pokazując jak w praktyce w ciekawy i niestandardowy sposób promować działania biblioteki.

Wzmocnieniu kompetencji bibliotekarzy w zakresie wykorzystania książki obrazkowej w pracy z dziećmi służyły warsztaty Anny Mrozińskiej- Szmajdy pn. „Książki bez słów – wykorzystanie picturebooków w edukacji czytelniczej”.

Prowadząca szkolenie podkreślała, że książka obrazowa skłania do dialogu (obrazu z tekstem, czytelnika z książką, dorosłego z dzieckiem), uczy krytycznego czytania, buduje świadomość obrazu i jego znaczeń, wzbogaca słownictwo, skłania do gier językowych i wzmacnia przyjemność obcowania z tekstem kultury. Walory picturebooka trudno więc przecenić, a jego wykorzystanie w pracy z najmłodszymi niewątpliwie będzie pozytywnie wpływać na promocję książek i czytelnictwa.

O otwartych zasobach edukacyjnych, mobilnych narzędziach i aplikacjach jako sposobie pozyskania młodych czytelników na kolejnym szkoleniu mówił dr Grzegorz Gmiterek, wykładowca na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, autor wielu publikacji (m.in. książek „Biblioteka w środowisku społecznościowego Internetu: biblioteka 2.0” oraz „Aplikacje mobilne nie tylko w bibliotece”) poświęconych wykorzystaniu nowych technologii w bibliotekach. Podczas spotkania z bibliotekarzami podzielił się swoją wiedzą dotyczącą bibliotek wirtualnych i cyfrowych, mobilnych urządzeń i aplikacji oraz usług online (serwisów wiki, screencastów, ankiet, prezentacji, infografik, map myśli), wyszukiwarek bibliotecznych i serwisów kontrolowanej jakości oraz tego, jak bibliotekarze mogą korzystać z nich w swojej codziennej pracy z konkretnymi grupami użytkowników, zwłaszcza z dziećmi i młodzieżą.

O praktycznych możliwościach wykorzystania animacji poklatkowej w bibliotece mówiła na kolejnych warsztatach Magdalena Krzosek-Hołody, pokazując jak metodą pikselacji „zaanimować” dowolny tekst.

A o tym jak w pełni wykorzystywać możliwości jakie daje biblioteka cyfrowa POLONA mówiła na warsztatach Barbara Morawiec. Bogactwo obiektów zdigitalizowanych w bibliotece cyfrowej oraz różne możliwości ich wykorzystania zaprezentowane przez redaktorkę Lustra Biblioteki nasunęły bibliotekarzom wiele pomysłów na włączenie POLONY w działania edukacyjne biblioteki.

Czy nowe technologie zdominują tradycyjne książki? I czy możliwe jest harmonijne powiązanie nowoczesności i tradycji w bibliotekach? Między innymi na te pytania szukali odpowiedzi bibliotekarze biorący udział w kolejnym szkoleniu pn. „Elektroniczne „zabawki” edukacyjne w bibliotece – po co i dla kogo?”.  Agnieszka Koszowska dzieliła się z uczestnikami warsztatów swoją wiedzą i doświadczeniami odnośnie tworzenia w bibliotekach przestrzeni typu makerspace, które z powodzeniem funkcjonują w bibliotekach zachodnich. Mówiła również o znaczeniu, jakie w nauce programowania odgrywają roboty edukacyjne. Zachęcała do rozszerzenia oferty bibliotek o lekcje kodowania dla dzieci i młodzieży i przedstawiała szeroki wachlarz możliwości, jakie daje bibliotekom posiadanie robotów, np. Photona, mBota, Dasha i Ozobota.

Podsumowaniem całego cyklu szkoleń było wyjazd studyjny do czterech podkarpackich bibliotekach publicznych – w Boguchwale, Łańcucie, Jarosławiu i Przemyślu.

Bibliotekarze zapoznali się z działalnością nowoczesnych, zmodernizowanych placówek, które oprócz tradycyjnych zbiorów książkowych oferują swoim użytkownikom nowatorskie rozwiązania technologiczne i liczne zbiory multimedialne.

Ciekawe pomysły na aranżacje wnętrz, czasami zaskakująca kolorystyka, ale przede wszystkim niezliczona ilość pomysłów na realizację zajęć, spotkań i warsztatów dla małych i dużych czytelników – to te elementy, którymi niewątpliwie zainspirowali się bibliotekarze.

Cykl szkoleń, w których mogli uczestniczyć bibliotekarze krośnieńscy był nie tylko okazją do poszerzenia ich kompetencji, ale przede wszystkim pozwolił na zaprezentowanie różnych możliwości przygotowania oferty biblioteki kierowanej do użytkowników w każdym wieku, pokazujących bibliotekę jako przestrzeń działań twórczych i pełną inspiracji.

Monika Machowicz/Krośnieńska Biblioteka Publiczna


Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP