Polecamy
48,00 PLN 65,00 PLN

Tom jest pionierską analizą twórczej działalności „lilipucich” wydawnictw,... więcej >

Z Kalisza do Kamerunu – premiera gry internetowej, stworzonej przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Kaliszu

Data dodania: 26.10.2020

Z Kalisza do Kamerunu – premiera gry internetowej, stworzonej przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Kaliszu

W ramach programu “Kultura w Sieci” Miejska Biblioteka Publiczna w Kaliszu stworzyła grę internetową skierowaną do młodzieży ostatnich klas szkół podstawowych. Wcielając się  w postać polskiego podróżnika Stefana Szolca-Rogozińskiego, gracze udają się w wirtualną podróż, w której poznają historię odkrycia Kamerunu. Oficjalna premiera gry odbędzie się 26 października 2020 r. i towarzyszyło jej będzie spotkanie on-line z twórcami.

Kultura dostępna w sieci

Ograniczenia wynikające z pandemii zmusiły kadrę kultury do niemal całkowitego przeniesienia swoich działań do świata on-line. Korzystając ze wsparcia zorganizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w formie programu “Kultura w sieci”, biblioteka w Kaliszu stworzyła edukacyjną grę internetową, opartą na historycznych materiałach źródłowych.

Pomysł na stworzenie gry online narodził się z chęci przedstawienia losów kaliskiego podróżnika w angażujący i atrakcyjny dla młodzieży sposób. Gra łączy więc kontekst historyczny ze współczesnym, zabawnym stylem narracji i elementami znanymi młodzieży ze świata wirtualnego, np. okienkiem czatu, za pomocą którego Szolc-Rogoziński komunikuje się z napotkanymi podczas podróży postaciami.

link do gry (aktywny 26.10, od godziny 20,00): https://zkaliszadokamerunu.pl

Nauka historii przez zabawę

Na bazie informacji i zdigitalizowanych dokumentów przygotowanych przez pracowników biblioteki stworzono wielowątkowy scenariusz z podziałem na cztery etapy podróży: XIX-wieczny Kalisz, Paryż, rejs po oceanie, Afryka. W każdym z nich gracz, sterujący postacią podróżnika, musi zmierzyć się z zadaniami, do których wskazówki odnajdzie w archiwalnych zdjęciach, mapach oraz stworzonych przez bibliotekę podcastach.

Dodatkowo, przedpremierowo, biblioteka zorganizowała międzyszkolny turniej, w którym uczniowie walczą o pierwsze miejsce w rankingu. “Zróbmy coś do sieci o naszym Szolcu, powiedzieli bibliotekarze” - wspomina początki przedsięwzięcia Robert Kuciński, dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Adama Asnyka w Kaliszu.

Pomyślałem wtedy o stworzeniu gry dla młodzieży, dla której świat wirtualny jest naturalnym obszarem poszukiwania i zdobywania wiedzy oraz o tym, że gra może być atrakcyjnym narzędziem pomocniczym dla nauczycieli historii czy geografii. Wiedziałem, że mogę liczyć na Monikę Sobczak-Waliś i Arkadiusza Błaszczyka, którzy już wcześniej popularyzowali postać podróżnika z Kalisza i znają jego życiorys na wyrywki. Wystarczyło znaleźć ciekawą internetową narrację i ludzi, którzy ją dla nas stworzą - dodaje dyrektor Kuciński.


Kulisy realizacji

Całość wirtualnej przygody została zaprojektowana w stylistyce nawiązującej do ilustracji książkowych, co tworzy pomost pomiędzy światem cyfrowym a rzeczywistym.

Współautorem projektu jest warszawskie studio programistyczne Panowie Programiści, które specjalizuje się we współpracy z branżą kultury. Panowie Programiści odpowiadali za zaprogramowanie gry oraz koordynację prac na wszystkich etapach realizacji: stworzenie konceptu, kreacji oraz development. Layout gry, autorskie ilustracje oraz user experience został opracowany przez zespół Sparing Digital Consulting.

Podczas pracy nad konceptem kreatywnym gry zależało nam na stworzeniu wyjątkowego doświadczenia użytkowników. Każdemu elementowi wirtualnej podróży, od ilustracji, po towarzyszące postaciom efekty dźwiękowe, poświęciliśmy maksimum uwagi i zaangażowania - mówi Adrian Hołota, współzałożyciel studia Panowie Programiści i Sparing Digital.


Premiera odbędzie się w formie relacji online, dostępnej na Facebookowym fanpage’u biblioteki: https://www.facebook.com/events/763162700902866

Podczas wydarzenia, twórcy wspólnie opowiedzą m.in. o inspiracjach i etapach powstawania gry.

Kontakt:
Dyrekcja MBP w Kaliszu
tel. (62) 757-34-30, e-mail: biblio@mbp.kalisz.pl

Biblioteka Główna
tel. (62) 753-02-63, e-mail: bg@mbp.kalisz.pl


Mat. pras.
 


Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP