Polecamy
45,00 PLN

Monografia odzwierciedla zainteresowania naukowe teoretyków i praktyków, którzy w swojej... więcej >

Europejski Kongres o wykluczeniu cyfrowym 2011

Data dodania: 12.09.2011

Europejski Kongres o wykluczeniu cyfrowym 2011

Wśród około 150 uczestników kongresu znaleźli się politycy Unii Europejskiej - przedstawiciele Komisji Europejskiej i europosłowie, którzy dzielili się ze zgromadzonymi swoją wizją roli i funkcji bibliotek w cyfrowym świecie.

Wskazówki i komentarze unijnych polityków dotyczące tego, co robią biblioteki i w jaki sposób o tym komunikują, były bardzo interesujące. Komunikaty kierowane przez bibliotekarzy do przedstawicieli władz różnych szczebli zawierają zwykle bardzo ogólne przekazy o ważnej roli bibliotek w życiu społeczności, np. "zachowują dziedzictwo kulturowe", "promują czytelnictwo", "wspierają rozwój lokalnej społeczności", "rozwijają kulturę wysoką" itp. Takie komunikaty nie zawsze docierają do odbiorców i wywierają pożądany skutek - zwłaszcza obecnie, w dobie globalnego kryzysu.

Jak więc mówić, by być słyszanym? Na jakich podstawach budować przekaz rzeczniczy? Jakie zasoby wykorzystywać, by oferta bibliotek spotkała się z zainteresowaniem władz? Zachęcamy do zapoznania się z poniższymi wskazówkami, bo niezależnie od tego, na jakim szczeblu budowane są relacje (europejskim, krajowym czy lokalnym) spojrzenie z perspektywy władz może się przydać wszystkim bibliotekom.

  • Cokolwiek robisz, dokumentuj swoje działania – mierz, badaj i opisuj. Dostrzegaj i monitoruj wpływ, jaki wywiera Twoja biblioteka w swoim środowisku. Sprawdź, czy dzięki zasobom biblioteki (np. informacjom wyszukanym w Internecie z pomocą bibliotekarza) jakaś osoba bezrobotna znalazła pracę i zapisz jej historię. Jeśli znasz mieszkańca swojej miejscowości, który dzięki informacjom uzyskanym w bibliotece założył własną firmę, zapisz jego historię. Zbieraj i opisuj – tak kontretnie, jak tylko się da - wszystkie historie użytkowników o tym, jak korzystanie z biblioteki odmieniło ich życie. Sukcesy użytkowników przekładaj na sukcesy swojej biblioteki i argumenty przemawiające za jej wspieraniem.
  • Polityków interesują fakty, liczby, gospodarka i pieniądze. Chcą konkretnych danych, wyrażonych liczbami, i rzetelnych informacji, mających bezpośredni związek z gospodarką. Praca społeczna i kulturalna zyska ich zainteresowanie, jeśli zostanie opisana językiem ekonomicznym.
  • Nie oczekuj, że polityk zrozumie Twój problem. To Ty musisz poznać i zrozumieć jego problemy. Zaproponuj mu jakieś rozwiązanie. Mieszkańcy Twojej miejscowości nie potrafią posługiwać się rządowym portalem ułatwiającym roczne rozliczenia podatków on-line? Naucz ich, policz i udokumentuj. Nie wiedzą o istnieniu serwisów internetowych zawierających sprawdzone informacje medyczne? Pokaż im je. Do Twojej biblioteki mieszkańcy mają dużo bliżej niż do najbliższej agendy rządowej.
  • Opisz ofertę swojej biblioteki jako USP – unikalną propozycję sprzedaży. Co daje mieszkańcom Twoja biblioteka, czego nie mają w swojej ofercie inne instytucje w okolicy? Co biblioteka publiczna ma w sobie wyjątkowego? Jakie korzyści odnoszą użytkownicy bibliotek w porównaniu z osobami, które z nich nie korzystają? Warto przemyśleć „unikalne produkty” biblioteki (im więcej, tym lepiej) i trzymać je w gotowości, by móc – w razie potrzeby - zaprezentować je jako potencjalne rozwiązania ważnych społecznych problemów.
  • Globalny kryzys to problem, z którym zmagają się wszyscy – zarówno biblioteki, których budżety dotkliwie odczuwają skutki światowej recesji, jak i poszukujący rozwiązań politycy. Co biblioteki mogą zaoferować mieszkańcom swoich miejscowości w trudnych czasach kryzysu? Dostęp do zasobów za darmo, dzięki któremu mogą oni rozwinąć swoje kompetencje? Informację o runku pracy? Wzór aplikacji i pomoc w jej wypełnieniu? Pomoc w założeniu skrzynki e-mailowej na darmowym serwerze?
  • USP (unique selling proposition) – czyli unikalna propozycja sprzedaży; czynnik eksponowany w kampanii reklamowej, który wyróżnia dany produkt, spośród innych w jego sektorze. USP jest argumentem, na którego podstawie buduje się podwaliny przekazu reklamowego. To unikalna korzyść, jaką klient nabywa wraz z zakupem produktu.

Źródło: PRB


Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP