Pilotażowe szkolenie z zakresu edukacji filmowej dla pracowników bibliotek zostało przeprowadzone 24 października 2012 roku w Biurze Zarządu Głównego Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polsdzięki dofinansowani ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W szkoleniu wzięło udział 14 osób z całej Polski. Zajęcia miały charakter warsztatowy i skupiały się na:
Po krótkim zapoznaniu się uczestników, zbadaniu ich potrzeb i oczekiwań szkoleniowych, grupa rozpoczęła pracę z bohaterem filmowym. Ćwiczeniu towarzyszyły ikoniczne postacie znane z historii kina i serii filmowych oraz literackich. Byli wśród nich bohaterowie pozytywni oraz czarne charaktery, były bohaterki komedii romantycznych i superbohaterowie. W jednej sali spotkali się Batman i Amelia, Yoda i Bridget Jones. Na potrzeby zajęć w serwisie Pinterest utworzono wirtualną tablicę przedstawiającą wybrane ikoniczne postacie filmowe. Uczestnicy zajęć tworzyli collage zawierający ich skojarzenia odnośnie wylosowanych postacią (gotowe prace także zostały umieszczone w serwisie Pinterest) i wymyślali hasła reklamujące filmy z udziałem swoich bohaterów.
Drugi blok tematyczny został poświęcony promocji filmów. Po burzy mózgów pokazującej, co nas przyciąga do kina trenerki przedstawiły uczestnikom studia przypadków dotyczące promocji wybranych filmów. Była mowa o „Blair Witch Project”, „Galeriankach”, „Siedem”. Prezentacja multimedialna oraz wykład interaktywny pozwoliły także pokazać nietypowe, eksperymentalne formy promocji, omówić rolę muzyki – i tej towarzyszącej obrazom filmowym i tej wykorzystywanej w promocji – na przykładzie dzieł Baza Luhrmanna.
Z myślą o swoich czytelnikach i podopiecznych grupa warsztatowa szukała odpowiedzi na pytania: jakie umiejętności są potrzebne, aby przygotować zwiastun filmowy, plakat, czy recenzję. Nakreślenie profilu twórców poszczególnych form promocyjnych pomoże uczestnikom warsztatów przygotować scenariusze własnych zajęć z tego zakresu.
Zobacz jak uczestnicy odpowiedzieli na pytanie "Co jest potrzebne, aby tworzyć materiały promocyjne?":
Ostatni blok zajęć dotyczył pracy ze scenariuszem. Punktem wyjścia była zabawa w modyfikowanie scenariusza wybranego filmu. Podzieleni na cztery grupy uczestnicy pracowali z wybranym przez siebie tytułem, wplatając w pierwotny scenariusz postacie wylosowane w pierwszym ćwiczeniu. Transformacji poddane zostały filmy „Rewers”, „Kevin sam w domu”, „Absolwent” oraz „Dziewczyna z perłą”. To twórcze ćwiczenie okazało się dobrym punktem wyjścia do pracy nad własnymi scenariuszami edukacyjnymi. Efektem tych prac są dwa zalążki scenariuszy. Jeden poświęcony adaptacjom filmowym, drugi zaś plakatowi filmowemu:
Zajęcia były prowadzone przez dwie trenerki: Agatę Szczotkę-Sarnę i Aleksandrę Świerk. Wszyscy uczestnicy ocenili merytoryczne przygotowanie prowadzących na 5 (w skali 1 - złe, 5 – bardzo dobre). Przydatność wiadomości i umiejętności wyniesionych z zajęć uzyskała zaś średnią ocenę 4,85 (w skali 1 - nieprzydatne, 5 - bardzo przydatne).
Wszyscy ankietowani odpowiedzieli "TAK" na pytanie "Czy dzisiejsze szkolenie wzbogaciło Twoją wiedzę?", podając przykłady tego, czego się nauczyli:
Zainspirowani zajęciami uczestnicy twierdząco odpowiadali także na pytanie „Czy po szkoleniu masz nowe pomysły, które można zastosować w celu podniesienia jakości własnej pracy?", dodając:
Ankietowani docenili oprócz tego (odpowiadając na pytanie "Co podobało Ci się w szkoleniu najbardziej?"):
Na zakończenie zajęć wszyscy uczestnicy zostali zaznajomieni z serwisem sbp.pl/bibliofilm i dostępnymi scenariuszami zajęć oraz otrzymali certyfikaty udziału w warsztatach.
Oprac. Agata Szczotka-Sarna, tel. 664 087 368