Dobre praktyki

Dział „Dobre praktyki” to miejsce na portalu sbp.pl, w którym chcemy promować rozwiązania, standardy, jak i nowości mające na celu zwiększenie efektywności działania bibliotek.

Jak skuteczniej promować bibliotekę? Jak stworzyć ciekawe wydarzenie? Jak skutecznie zarządzać placówką? Jakie rozwiązania codziennych problemów zastosować?

Mamy nadzieję, że na te i inne pytania znajdą Państwo tu odpowiedzi.

Podziel się swoimi rozwiązaniami i praktykami!

Liczymy na Państwa aktywne wsparcie w tworzeniu tego działu. Pragniemy, aby „Dobre praktyki” stały się platformą wymiany doświadczeń bibliotekarzy z całego kraju i ze wszystkich typów.

Redakcja gorąco zachęca do nadsyłania materiałów i tym samym promowania osiągnięć biblioteki.

Kontakt: redakcja.portal@sbp.pl

Im bardziej nas znają, tym bardziej nam ufająWyniki badań nie pozostawiają wątpliwości – im więcej ludzie o nas wiedzą, tym bardziej nam ufają. Warto więc opowiadać o tym, co konkretnie robią NGO, na jaką skalę, jak wiele z działań, z którymi stykamy się codziennie, to wynik pracy fundacji i stowarzyszeń. więcej
Scenariusze i inne materiały edukacyjne dotyczące nauki programowania oraz wykorzystywania tabletówPublikacja zawiera wykaz i omówienie ogólnodostępnych materiałów edukacyjnych dotyczących nauki podstaw programowania (również za pomocą robotów edukacyjnych) oraz wykorzystywania tabletów na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych. więcej
Library Reference ModelLibrary Reference Model konsoliduje w jednej strukturze 3 odrębne modele konceptualne IFLA z rodziny FR. więcej
Najlepsza obsługa to brak obsługiW znanej książce na temat sposobów skutecznego zarządzania firmą – Best service is no service, autorstwa Billa Price’a i Davida Jaffe sformułowano szereg zasad sprzyjających poprawieniu efektywności pracy instytucji. więcej
Social Media w pracy NGO - materiały po webinariumChcesz się dowiedzieć, jak korzystać z mediów społecznościowych, by promować działania organizacji pozarządowej? Jak monitorować działania w Internecie? Które aplikacje usprawnią pracę w Waszym zespole? więcej
Jak nie pozostawić po sobie śladu w sieciNasza obecność w internecie mówi o nas bardzo dużo. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że ślad pozostawiany po naszym surfowaniu w Internecie służy do profilowania reklam, oceny potencjalnych kandydatów podczas rozmowy o pracę, czy nawet wyliczania zdolności kredytowej. więcej
O sposobach minimalizacji przeciążenia informacyjnegoPrzeładowanie informacją (PI) określane jest w piśmiennictwie jako jedna z patologii współczesnego środowiska informacyjnego, utrudniającą efektywne korzystanie z jego zasobów. więcej
Prywatność a komfort użytkowania w bibliotecznych systemach wyszukiwawczych XXI w.W ciągu ostatniej dekady, biblioteki zaczęły oferować nowe, sieciowe narzędzia wyszukiwawcze, pozwalające, dzięki powiązaniu z systemami zewnętrznych partnerów, na efektywniejsze odnajdywanie informacji i zasobów. więcej
O roli półek bibliotecznych w bibliotece akademickiej – prognozy na 2025 r.Ze względu na coraz większą liczbę publikacji naukowych wydawanych w formie elektronicznej, biblioteki szkół wyższych zaczynają kwestionować wartość dodaną oferty w postaci zbiorów w wolnym dostępie (WD) oraz ich przyszłe znaczenie w przestrzeni bibliotecznej, a zajmowane przez nie miejsca przekształca się w wielu instytucjach (zwłaszcza tych o profilu technicznym) w strefy nauki, zastępując półki na książki wyposażeniem umożliwiającym indywidualną i grupową pracę online oraz przenosząc zbiory drukowane do magazynów i bibliotek składowych. więcej
Bez tych umiejętności nie znajdziesz pracyW dobie cyfryzacji atrakcyjna pozycja na rynku pracy jest uzależniona od dobrze rozwiniętych kompetencji cyfrowych. W tej kwestii Polacy nadal odstają od Europejczyków. więcej
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP