Dobre praktyki

Dział „Dobre praktyki” to miejsce na portalu sbp.pl, w którym chcemy promować rozwiązania, standardy, jak i nowości mające na celu zwiększenie efektywności działania bibliotek.

Jak skuteczniej promować bibliotekę? Jak stworzyć ciekawe wydarzenie? Jak skutecznie zarządzać placówką? Jakie rozwiązania codziennych problemów zastosować?

Mamy nadzieję, że na te i inne pytania znajdą Państwo tu odpowiedzi.

Podziel się swoimi rozwiązaniami i praktykami!

Liczymy na Państwa aktywne wsparcie w tworzeniu tego działu. Pragniemy, aby „Dobre praktyki” stały się platformą wymiany doświadczeń bibliotekarzy z całego kraju i ze wszystkich typów.

Redakcja gorąco zachęca do nadsyłania materiałów i tym samym promowania osiągnięć biblioteki.

Kontakt: redakcja.portal@sbp.pl

Scenariusze i inne materiały edukacyjne dotyczące nauki programowania oraz wykorzystywania tabletówPublikacja zawiera wykaz i omówienie ogólnodostępnych materiałów edukacyjnych dotyczących nauki podstaw programowania (również za pomocą robotów edukacyjnych) oraz wykorzystywania tabletów na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych. więcej
Library Reference ModelLibrary Reference Model konsoliduje w jednej strukturze 3 odrębne modele konceptualne IFLA z rodziny FR. więcej
Najlepsza obsługa to brak obsługiW znanej książce na temat sposobów skutecznego zarządzania firmą – Best service is no service, autorstwa Billa Price’a i Davida Jaffe sformułowano szereg zasad sprzyjających poprawieniu efektywności pracy instytucji. więcej
Social Media w pracy NGO - materiały po webinariumChcesz się dowiedzieć, jak korzystać z mediów społecznościowych, by promować działania organizacji pozarządowej? Jak monitorować działania w Internecie? Które aplikacje usprawnią pracę w Waszym zespole? więcej
Jak nie pozostawić po sobie śladu w sieciNasza obecność w internecie mówi o nas bardzo dużo. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że ślad pozostawiany po naszym surfowaniu w Internecie służy do profilowania reklam, oceny potencjalnych kandydatów podczas rozmowy o pracę, czy nawet wyliczania zdolności kredytowej. więcej
O sposobach minimalizacji przeciążenia informacyjnegoPrzeładowanie informacją (PI) określane jest w piśmiennictwie jako jedna z patologii współczesnego środowiska informacyjnego, utrudniającą efektywne korzystanie z jego zasobów. więcej
Prywatność a komfort użytkowania w bibliotecznych systemach wyszukiwawczych XXI w.W ciągu ostatniej dekady, biblioteki zaczęły oferować nowe, sieciowe narzędzia wyszukiwawcze, pozwalające, dzięki powiązaniu z systemami zewnętrznych partnerów, na efektywniejsze odnajdywanie informacji i zasobów. więcej
O roli półek bibliotecznych w bibliotece akademickiej – prognozy na 2025 r.Ze względu na coraz większą liczbę publikacji naukowych wydawanych w formie elektronicznej, biblioteki szkół wyższych zaczynają kwestionować wartość dodaną oferty w postaci zbiorów w wolnym dostępie (WD) oraz ich przyszłe znaczenie w przestrzeni bibliotecznej, a zajmowane przez nie miejsca przekształca się w wielu instytucjach (zwłaszcza tych o profilu technicznym) w strefy nauki, zastępując półki na książki wyposażeniem umożliwiającym indywidualną i grupową pracę online oraz przenosząc zbiory drukowane do magazynów i bibliotek składowych. więcej
Bez tych umiejętności nie znajdziesz pracyW dobie cyfryzacji atrakcyjna pozycja na rynku pracy jest uzależniona od dobrze rozwiniętych kompetencji cyfrowych. W tej kwestii Polacy nadal odstają od Europejczyków. więcej
Czy w Waszej księgowości jest porządek?Na co zwrócić uwagę, żeby mieć pewność, że księgowość organizacji jest prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, ale też w sposób pozwalający łatwo pozyskiwać dane finansowe? Jak dzięki temu lepiej zarządzać organizacją? więcej
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP