Temat | Zagadnienia |
S jak Studia | Studia z zakresu informacji naukowej i studiów bibliologicznych – oczekiwania, propozycje, stan obecny.
Wykształcenie kierunkowe – kiedy jest potrzebne, a kiedy może stanowić uzupełnienie? Praktyki zawodowe – relikt przeszłości czy dobra propozycja dla młodych adeptów bibliotekarstwa? Czy wiedzę zdobytą podczas studiów bibliotekoznawczych wykorzystuje się w pracy w bibliotece? Koła naukowe - dobry start tylko do kariery naukowej czy również zawodowej? |
U jak Umiejętności | Czego można nauczyć się podczas pracy w bibliotece?
Co trzeba umieć, a z czego można się doszkolić przed podjęciem pracy w bibliotece? Bibliotekarz idealny (nie)realny – profil zawodowy bibliotekarza Czy każdy może pracować w bibliotece? Różne formy doskonalenia zawodowego – szkolenia stacjonarne, zdalne, studia podyplomowe, staże. Bibliotekarz – informator, przewodnik, doradca, pedagog. Zadania bibliotekarzy w kontekście zmieniających się potrzeb użytkowników Innowacje – gry, technologie, smart life style library, media społecznościowe, IT. U jak Udział – sieci powiązań, społeczności, crowdsourcing, crowdfunding, e-learning, MOOC, rozwój zawodowy i kompetencje bibliotekarzy, pozyskiwanie środków finansowych dla bibliotek. |
K jak Kontakty | Czy młodzi bibliotekarze szukają kontaktu pomiędzy sobą?
Reminesencje z przeszłości – Forum Młodych Bibliotekarzy z perspektywy dziesięcioletniej. Czy warto się zrzeszać w organizacjach bibliotekarskich? Różne pokolenia – różna perspektywa? Jak udaje się nam porozumiewanie się z doświadczonymi bibliotekarzami? |
C jak Codzienność | Jakie mamy problemy w pracy i jak można je rozwiązać?
Dż jak gender – jak bardzo zawód bibliotekarza jest sfeminizowany i czy coś się w tym zakresie zmienia? Mentoring – szansa dla młodych na dobrą i solidną naukę zawodu od doświadczonych koleżanek i kolegów z pracy. Biblioteka w społecznym otoczeniu: komunikacja i informacja. Innowacyjność usług informacyjnych, badanie potrzeb informacyjnych użytkowników. Biblioteki dla użytkowników o szczególnych potrzebach. Bibliotekarz, księgowa, animator i…sprzątaczka, czyli jak to jest w bibliotekach z (bardzo)małą obsadą personalną? Oczekiwania przed pierwszym dniem pracy a (trudna) rzeczywistość bibliotekarska. |
E jak Energia | Co robimy poza pracą i czym możemy się pochwalić – zainteresowania, hobby, czy możemy je realizować w pracy?
Nasza działalność na rzecz środowiska bibliotekarskiego, lokalnego, każdego. Jak udaje nam się sprostać nowym wyzwaniom stawianym bibliotekarzom? Motywacja do pracy w bibliotece. Bibliotekarze - twórcy własności intelektualnych - co, jak i czy warto zajmować się działalnością wydawniczą w bibliotece? |
S jak Start | Młodzi menedżerowie / dyrektorzy / kierownicy – dobre praktyki zarządzania zespołem i biblioteką.
Bibliotekarskie innowacje młodych – skąd brać dobry przykład. Ścieżki zawodowe młodych bibliotekarzy. Praca naukowa i dydaktyczna młodych bibliologów i informatologów. |