Cykl warsztatów biblioterapeutycznych, 10-11 marca 2016 r., Warszawa

Warsztaty odbywać się będą w godzinach 10.00 - 15.00. Rejestracja rozpoczynać będzie się od godziny 9.30.

Biblioterapia w nowoczesnym procesie edukacji - 10 marca 2016 r.

I. Biblioterapia w procesie umacniania zdrowia psychicznego i fizycznego uczniów

  1. Rodzaje biblioterapii i jej wykrzystanie w edukacji, terapii, profilaktyce i promocji zdrowia dzieci i młodzieży
  2. Warsztat biblioterapeutyczny
  3. O uzdrawiającej mocy dzieła literackiego i innych jego funkcjach. Etapy modelu postępowania biblioterapeutycznego

II. Dobór i wykorzystanie literatury oraz alternatywnych materiałów czytelniczych w pracy z dziećmi

  1. Zasady prowadzenia biblioterapii dziecięcej
  2. Wykorzystanie baśni, bajek filozoficznych oraz tekstów terapeutycznych w pracy z dziećmi, w tym:
    1. bajek psychoedykacyjnych
    2. bajek psychoterapeutycznych
    3. bajek relaksacyjnych

III. Odpowiedź literatury na współczesne zagrożenia zdrowia i bezpieczeństwa uczniów

  1. Po co komu plotka? Warsztaty o sile słów na podstawie książki Madonny Jabłka Pana Peabody'ego
  2. Żyć bez sztucznych rajów... (dopalaczy, narkotyków, alkoholu, złudnego świata wykreowanego przez TV i Internet)
  3. Jestem kowalem swojego losu, mam na niego wpływ...
  4. Dobry adres to Człowiek... W dżungli życia znajdź swoje miejsce
  5. W sidłach anoreksji i bulimii

IV. Biblioterapia wobec agresji i przemocy wśród dzieci młodzieży. Modele postępowania biblioterapeutycznego

  1. Przeciwdziałający zachowaniom agresywnym
  2. Wzmacniający poczucie własnej wartości
  3. Wspomagający proces adaptacji ucznia w grupie
  4. Wskazujący jak radzić sobie z lękami i stresem

V. Dobór biblioterapeutycznych tekstów refleksyjnych („problemowych”), aktywizujących oraz relaksacyjnych dla młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej

  1. Afirmacja sensu życia w kontekście biblioterapii
  2. Alternatywne materiały czytelnicze
  3. Dostarczenie prospołecznych wzorców na podstawie prozy i poezji dla młodzieży

VI. Stymulacyjna i korekcyjna funkcja biblioterapii (logoterapii). Biblioterapia w pracy z osobami dyslektycznymi, z zaburzeniami uwagi, lateralizacji i ADHD oraz osobami niepełnosprawnymi i przewlekle chorymi

  1. Techniki biblioterapeutyczne zmierzające do uaktywnienia intelektualnego uczniów
  2. Elementy arteterapii, muzykoterapii i choreoterapii w pracy biblioterapeuty. Terapeutyczne zabawy słowem i pędzlem
  3. Elementy dramy i innych form teatralnych w działaniach biblioterapeutycznych
  4. Ćwiczenia terapeutyczne z zakresu stymulacji percepcji słuchowej, wzrokowej oraz sprawności manualnej
  5. Neurodydaktyka. Metody stymulacji pamięci i rozwoju intelektu. Metody szybkiego czytania

VII. Tworzenie scenariuszy i programów zajęć biblioterapeutycznych

 

Rozwijanie przez czytanie. Książki różnych kultur i narodów w procesie edukacji i terapii - 11 marca 2016 r.

  1. Kształtowanie tożsamości ucznia poprzez bajki, baśnie i legendy narodowe. Rola „tradycyjnej” legendy w edukacji, wychowaniu i terapii dzieci i młodzieży.
  2. Potrzeba neolegend – reinterpretacja rzeczywistości. legendy miejskie w procesie umacniania związków z regionem.
  3. Magia obrazu i siła słów w baśniowym świecie Kamishibai – warsztaty z wykorzystaniem japońskiej techniki snucia opowieści przy pomocy kart narracyjnych łączących formy teatralne, literackie i plastyczne.
  4. Libańskie, marokańskie i tunezyjskie „Wielkie Księgi Opowiadaczy Świata”.
  5. W poszukiwaniu mądrości życia. Wykorzystanie wielokulturowych bajek filozoficznych w edukacji i terapii.
  6. Włącz książkę, włącz czytanie! Wykorzystanie nowoczesnych form książki w pracy z czytelnikiem (książek multisensorycznych, e-booków, audio-booków i in.).

 

Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP