Ogólnopolska Konferencja SBP „Obecność książki w życiu młodego pokolenia”, 18-19 czerwca 2018 r., Warszawa

18 czerwca

godz. 9.00 – 10.00 Rejestracja uczestników, kawa, herbata

godz. 10.00 – 10.15 Otwarcie konferencji, powitanie uczestników (J.Pasztaleniec-Jarzyńska – przewodnicząca SBP, Beata Zych, dyrektor WBP, Warszawa)

godz. 10.15 - 12.15 Blok I: Biblioteki – Szkoła – Internet wobec młodego czytelnika (moderator J.Pasztaleniec-Jarzyńska)

  1. prof. dr hab. G. Leszczyński (UW): Współczesny kanon lektur wg. nauczyciela oraz dzieci i młodzieży,
  2. dr D. Grabowska (UW): Bibliotekarz w świetle nowej podstawy programowej (zadania, funkcje, rola itp.)
  3. dr G. Lewandowicz-Nosal (BN): Biblioteki dla dzieci w Polsce. Wyniki najnowszych badań
  4. dr G. Gmiterek (UW):  Biblioteka dziecięca 2.0

godz. 12.15 – 12.30 przerwa kawowa

godz. 12.30 – 14.30 Blok II: Obecne trendy w literaturze dla dzieci i młodzieży (moderator D. Grabowska)

  1.  dr hab. M. Rogoż (UP, Kraków): Ilościowe i jakościowe zmiany na rynku książki i prasy dla dzieci i młodzieży,
  2.  prof. dr hab. J. Papuzińska: Miejsce poezji w inicjacji czytelniczej, 
  3.  E. Gruda (Muzeum Książki Dziecięcej, BP m.st. Warszawy): Między zabawą a liryką. O polskiej współczesnej poezji dla dzieci,
  4.  dr A. Wincencjusz-Patyna (ASP Wrocław): Książka obrazkowa – intrygujące dzieło sztuki i wciągająca lektura,
  5.  S. Bąbik (PBW im. KEN w Warszawie): Wątki patriotyczne w literaturze dla dzieci

godz. 14.30 – 15.30 lunch

godz. 15.30 – 17.00 Blok III: Co czytają dzieci i młodzież? (moderator E. Gruda)

  1. dr Z. Zasacka (BN): Ciągłość i zmiany w spontanicznych wyborach lekturowych nastoletnich czytelników,
  2. O. Brzeźniak (Centrum Literatury Dziecięcej, MBP Oświęcim): Czytaj – graj/ Graj – czytaj. Mobilna gra jako przykład promocji literatury
  3. Gabriela Dul (Instytut Książki): „Mała książka – wielki człowiek”, czyli o kampanii bookstartowej Instytutu Książki

 godz. 17.00-17.30 dyskusja 

 19 czerwca – warsztaty

godz. 9 – 10.30 Gamifikacja książek i tworzenie gier mobilnych na smartfonach (prowadzi M. Skrabka/ Good Books)

Gra w czytanie na smartfonie. Praktyczne zastosowanie idei PokemonGo w marketingu książek na przykładzie promocji MOCK: Ludzkie zoo. Bibliotekarz i wydawca tworzą gry mobilne - case study.

 Bibliotekarze dowiedzą się między innymi: 

- jak powinna wyglądać współpraca między wydawcą i biblioteką przy akcjach marketingowych książek 
- czy warto zorganizować mobilną grę miejską w swojej bibliotece
- co zrobić, żeby zmienić książkę w grę na smartfonie
- jak stworzyć własną grę z aplikacją Action Track
- dlaczego gamifikacja jest sposobem na poprawę czytelnictwa i dobrym narzędziem marketingu

godz. 10.30 – 10.45 przerwa kawowa

godz. 10.45 – 12.45 Rozumienie świata. O warsztatach pracy z książką, cz. I (prowadzi zespół animatorów KLANZY)

godz. 12.45 – 13.15 lunch

godz. 13.15 – 15.30 Rozumienie świata. O warsztatach pracy z książką cz. II.

Warsztaty „Rozumienie świata. O warsztatach pracy z książką”, poprowadzą animatorki z sekcji Książka – Terapia – Zabawa Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZY, autorki  publikacji pt.: „Rozumienie świata. O warsztatach pracy z książką i czytelnikiem”, wydanej w br. przez SBP. Program warsztatów obejmuje:

  • prezentację i omówienie zawartości poradnika;
  • zapoznanie z najważniejszymi zasadami organizacji udanych warsztatów pracy z książką i czytelnikami w bibliotece i nie tylko;
  • udział w zróżnicowanych tematycznie sekwencjach warsztatowych na podstawie kilku wybranych scenariuszy spośród 15 zamieszczonych książce ( np. Niezwykły przyjaciel, Bilet do  szczęścia; Mieć znaczy być?; Powrót zza ściany);
  • zapoznanie z tajnikami czarnego teatru i grafoskopu, które mogą uatrakcyjnić spotkania z książką;
  • podsumowanie i omówienie wykorzystanych podczas warsztatów metod i technik.

Zdobyte podczas warsztatów umiejętności pozwolą uczestnikom na urozmaicenie prowadzonych przez nich zajęć i spotkań w bibliotece, a aktywny udział w warsztatach zainspiruje do podjęcia różnych form pracy z młodymi czytelnikami.  

Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Polecamy
Partnerzy