Cykl warsztatów pt. „Psychologiczne predyspozycje w zawodzie bibliotekarza”

Szczczegółowy program zajęć: 

Doskonalenie kompetencji psychologicznych w pracy bibliotekarza

  1. Psychologiczne uwarunkowania funkcjonowania człowieka w środowisku pracy
    • Model przystosowania człowieka do środowiska pracy
    • Kształtowanie optymalnych warunków pracy takich jak: oświetlenie, warunki termiczne, hałas
  2. Uwarunkowania stresu psychospołecznego
    • Stres - analiza pojęcia ze względu na współczesne uwarunkowania
    • Obciążenie psychiczne w pracy bibliotekarza
    • Związek między cechami osobowości człowieka a przezywaniem stresu
    • Rola wsparcia społecznego w sytuacji radzenia sobie ze stresem
    • Style radzenia sobie ze stresem
    • Sposoby radzenia sobie z sytuacjami trudnymi w pracy bibliotekarza (radzenie sobie z tzw. trudnym czytelnikiem)
    • Doraźne techniki relaksacyjne umożliwiające obniżenie napięcia
  3. Wypalenie zawodowe jako jedno z zagrożeń występujących  w sytuacji pracy bibliotekarza
    • Definicja wyczerpania emocjonalnego
    • Wypalenie zawodowe a nadmiernie angażujący kontakt interpersonalny
    • Skutki wypalenia zawodowego w pracy bibliotekarza
    • Sposoby zapobiegania wyczerpaniu emocjonalnemu
  4. Budowanie poczucia własnej wartości w kontakcie z czytelnikiem/klientem
    • Rola samowiedzy i samooceny w pracy bibliotekarza
    • Radzenie sobie z próbami dyskredytowania naszej osoby
  5. Praca z różnymi grupami czytelników
    • Praca z młodym czytelnikiem/klientem
    • Praca z czytelnikami starszymi (osobami w okresie późnej dorosłości)
    • Typy czytelników i style komunikowania się
    • Budowanie skutecznych komunikatów i techniki wywierania wpływu w relacjach interpersonalnych
 
 
II Autoprezentacja w kontaktach społecznych -nawiązywanie kontaktu i kreowanie wizerunku
 
  1. Motywy dokonywania autoprezentacji
    • Charakterystyka samoprezentacji
    • Odkrywanie własnych barier autoprezentacyjnych
    • Optymalne poziomy odsłaniania własnej osobowości
    • Rodzaje ekspresji
    • Nawiązywanie kontaktu społecznego
  2. Rodzaje zachowań autoprezentacyjnych
    • Występowanie na forum publicznym (przemawianie)
    • Organizacja prezentacji
    • Analiza audytorium
    • Przygotowywanie wypowiedzi
    • Sposoby radzenia sobie z metakomunikatami
    • Zwiększanie własnej atrakcyjności
    • Sposoby radzenia sobie z tremą w czasie wystąpień publicznych
  3. Komunikowanie się z różnymi grupami odbiorców
    • Sztuka komunikowania z dziećmi
    • Inicjowanie i utrzymanie relacji z osobami w okresie wieku średniego i późnej dorosłości
    • Strategie wzbudzania sympatii
    • Rola kulturowych norm skromności
    • Budowanie kompetencji (deklaracje kompetencji; inscenizacje kompetencji)
    • Zdobywanie wsparcia społecznego
  4. Strategie zarządzania wizerunkiem placówki
    • Budowanie wizerunku placówki bibliotecznej
    • Zasady promocji w środowisku lokalnym działań podejmowanych przez pracowników biblioteki
    • Radzenie sobie z sytuacjami samoutrudniania
    • Budowanie statusu placówki bibliotecznej
    • Zasady prowadzenia rozmowy-wywiadu
  5. Rola i znaczenie postawy asertywnej w komunikacji interpersonalnej
    • Artykułowanie naszych praw w relacjach społecznych
    • Budowanie asertywnej komunikacji
    • Radzenie sobie z krytyką
    • Zamiana stylu komunikacji nieasertywnej w asertywną
    • Obrona poczucia własnej wartości
 
 
III. Rozwiązywanie konfliktów interpersonalnych w pracy bibliotekarza
 
  1. Przyczyny konfliktów i ich konsekwencje w pracy zawodowej
    • Charakterystyczne cechy relacji zawodowych
    • Trudności w relacjach z pracownikami i z czytelnikami
    • Czynniki wywołujące konflikty
    • Negatywne skutki konfliktów w pracy
    • Rola konfliktu jako elementu stymulującego motywację
  2. Rodzaje konfliktów
    • Konflikt relacji jako wynik niewłaściwej komunikacji
    • Konflikt wartości i jego rola w sytuacji pracy
    • Konflikt strukturalny jako nierównomierny podział zasobów
    • Konflikt interesów
    • Konflikt danych jako wynik odmiennej interpretacji sygnałów komunikacyjnych
  3. Znaczenie działań podejmowanych w sytuacji konfliktu
    • Rola przełożonego
    • Style komunikowania się w sytuacji konfliktu
    • Redukowanie napięć interpersonalnych
    • Znaczenie eskalacji zachowań w sytuacji rozwiązywania konfliktu
  4. Strategie rozwiązywania konfliktów
    • Negocjacje jako sposób rozwiązywania konfliktów
    • Rodzaje negocjacji
    • Zasady efektywnych negocjacji
    • Warunki stosowania strategii negocjacyjnych
    • Mediacja
  5. Szukanie satysfakcjonujących rozwiązań w czasie konfliktu
    • Poszukiwanie obustronnych korzyści
    • Obrona własnych interesów w sytuacji konfliktu
    • Skuteczne strategie wpływania na innych
 

 

Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP