Strony WWW dla bibliotek

FAQ

Jak dodać do strony mapę lub film z YouTube

Zapoznaj się z instrukcją Google opisująca sposoby dodawania takich elementów w mapach oraz filmach

Chcę zrobić stronę biblioteki. Jak zacząć?

Przede wszystkim należy zadać sobie pytania - co chcemy prezentować na stronie biblioteki oraz jakich treści mogą oczekiwać odwiedzający stronę?

Przemyśleć trzeba to jak wyglądać może strona instytucji, przejrzeć strony innych bibliotek - co one zamieszczają? Jakie informacje promują, co będzie obowiązkowym elementem strony głównej. Czy biblioteka potrzebuje prostej wizytówki, czy będzie potrzebny system wiadomości?

Należy także zakupić odpowiednią domenę internetową oraz podpiąć ją pod wybrany hosting. Instrukcję jak tego dokonać na pewno odnajdziesz u dostawców domeny oraz hostingu.

Ile to kosztuje?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie - wiele zależy od tego, czy zdecydowani jesteśmy wykonać stronę całkowicie samodzielnie, mamy do pomocy osobę z doświadczeniem, czy będziemy zlecać część zadań firmie zewnętrznej. Nie można zapominać o tym, że osobiste podejście do stworzenia własnej witryny, bez posiadania doświadczenia w tym zakresie jest możliwe, ale będzie niestety czasochłonne. Nie zawsze też osiągniemy oczekiwane rezultaty.

Najmniejszy stały koszt, którego możemy się spodziewać to opłacenie hostingu (przestrzeni serwerowej - komputera na którym w Internecie będzie umiejscowiona nasza strona i pliki) oraz adresu internetowego (domeny) kierującego do niej. Sensowny hosting dla małego serwisu WWW można znaleźć już w cenie ok 50 zł rocznie. Cena domeny zależy od jej typu. Najpopularniejsze w naszym kraju .pl kosztują ok 100 zł rocznie. Jeżeli planujemy zamieszczać obszerne galerie zdjęć lub pliki multimedialne, możemy skusić się na droższą ofertę zawierającą większą przestrzeń dyskową oraz duży lub nielimitowany transfer, ale pamiętaj też, że u większości usługodawców, plan abonamentowy możesz poszerzyć w każdej chwili.

Czy warto korzystać z darmowych hostingów?

Z reguły takich hostingów należy unikać. Usługodawcy zwykle nie oferują żadnej pomocy technicznej ani nie gwarantują szybkości działania. Wyświetlą za to na Państwa stronie własne reklamy, które mogą zniechęcić użytkownika do pozostania na niej.

Jak wybrać hosting?

Założenie strony na większości darmowych systemów CMS (np. WordPress) wymaga aby serwer obsługiwał technologie PHP oraz MySQL. Wymagane jest także przynajmniej kilka gigabajtów (GB) przestrzeni dyskowej. Istotnym parametrem jest także transfer - na początek wystarczy kilkadziesiąt gigabajtów. Należy pamiętać o tym, że plan taryfowy można w przyszłości zmienić na droższy, oferujący wyższe parametry.

Dla przykładu fanowski blog, zawierający ok 400 artykułów, w każdym z nich znajduje się kilka małych obrazków zużywa ok 30 GB transferu miesięcznie.

Poszukując firmy oferującej hosting oraz domeny warto zasięgnąć porady na tematycznych forach internetowych.

 

O projekcie

Celem zadania jest podniesienie kompetencji informacyjnych kadr miejskich i wiejskich bibliotek publicznych z zakresu projektowania i prowadzenia stron internetowych poprzez:

  • uruchomienie cyklu szkoleń tradycyjnych i e-learningowych,
  • opracowania i prowadzenia interaktywnej strony, wykorzystywanej w celach dydaktycznych i informacyjnych,
  • poradnictwo dla bibliotek w zakresie edukacji informacyjnej i medialnej.

Realizacja zadania służyć będzie podniesieniu kompetencji zawodowych bibliotekarzy, jak również:

  • poprawi obsługę informacyjną użytkowników,
  • usprawni komunikację z czytelnikami,
  • umożliwi wejście małych bibliotek w świat cyfrowy.

Projekt edukacyjny jest realizowany przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich i dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Zobacz też:

 

Partnerzy
Partnerzy: Partnerzy zagraniczni: