Temat i słowa kluczowe :
Zarządzanie jakością - bibliotekarstwo Usługi informacyjne Usługi biblioteczne użytkownicy informacji,
Autorzy: Kamińska, Joanna. Red. Żołędowska-Król, Beata. Red.
Data wydania: 2009
ISBN: ISBN 978-83-61464-16-7
Język: pol
Opis:
238, [1] s. : il. ; 24 cm
Spis treści
Wstęp 9
Część I
Koncepcje zarządzania jakością
EWA GŁOWACKA
Ocena wpływu usług biblioteczno-informacyjnych na środowisko społeczne w badaniach jakości bibliotek
JOANNA KAMIŃSKA
Możliwości wykorzystania benchmarkingu w zarządzaniu zasobami ludzkimi biblioteki
JOANNA KITA, JACEK MAREK RADWAN
Zastosowanie ośmiu zasad zarządzania jakością w bibliotece wydziałowej Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego
BOGUMIŁA KONIECZNY-ROZENFELD
Narzędzia kontroli jakości w działalności biblioteki akademickiej. Czy filozofia kaizen ma zastosowanie w bibliotece akademickiej uczelni pedagogicznej?
KACPER TRZASKA
„Należy ciągle tworzyć, dbając o jakość, a nie bojąc się o jakość" - audyt informacyjny w praktyce bibliotekarskiej
Część II
Badanie potrzeb i satysfakcji użytkowników bibliotek
MILADA PISKOVA
Uwagi o psychologii współczesnego czytelnika
KATARZYNA REGULSKA
Przegląd metod i narzędzi do pomiaru jakości usług bibliotecznych w oparciu o biblioteki akademickie
EMILIA LEPKOWSKA
Badanie potrzeb i satysfakcji użytkowników oraz wpływ etyki bibliotekarskiej na działalność usługową bibliotek
BEATA KORZYSTKA
Badanie jakości i profilowanie usług biblioteczno-informacyjnych w informacyjnym modelu naukowej biblioteki technicznej
JUSTYNA JERZYK-WOJTECKA
Mechaniczne bariery informacyjne i możliwości ich niwelowania w bibliotece akademickiej na przykładzie Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego - omówienie badania czytelniczego
WIOLETTA JACHYM
„Księga życzeń" w bibliotece uczelnianej PWSZ w Tarnowie - czyli jak podnosimy jakość usług poprzez stosowanie badań ankietowych
Część III
Standardy pracy i wskaźniki efektywności bibliotek
MAREK M. GÓRSKI
Analiza funkcjonowania bibliotek naukowych w Polsce (AFBN) jako narzędzie wspomagające zarządzanie biblioteką
MONIKA KWAŚNIAK
Model systemu zarządzania jakością w sieci bibliotek publicznych województwa zachodniopomorskiego a propozycje standardów pracy bibliotek publicznych
MAŁGORZATA JANIAK
Kryteria estetyczne w ocenie jakości systemów informacyjnych
EWA BUSSE-TURCZYŃSKA, RENATA BIRSKA
Aktualna oferta usług bibliotecznych dla środowisk uczelni medycznych w Polsce
HELENA OLSZEWSKA
Jakość usług bibliotecznych w społeczeństwie informacyjnym na przykładzie Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu
Część IV
Etyczne aspekty zarządzania jakością
BEATA ŻOŁĘDOWSKA-KRÓL
Wartości organizacyjne w kulturze jakości
MAJA WOJCIECHOWSKA
Wartości etyczne w wybranych aspektach zarządzania i organizacji bibliotek
ZDZISŁAW GĘBOŁYŚ
Etyczne rozterki, etyczne dylematy, etyczne zasady polskich bibliotekarzy (w świetle ankiety)
Część V
Problemy jakości - przegląd piśmiennictwa
STANISŁAWA KUREK-KOKOCIŃSICA
Kilka uwag o usługach bibliotecznych
JOLANTA SZULC
Koncepcje zarządzania jakością w bibliotekach polskich. Stan obecny i kierunki badań (studia literaturowe)
AGNIESZKA BAJOR. HANNA LANGER. AGNIESZKA ŁAKOMY
Rozwój usług bibliotecznych i informacyjnych w Niemczech ( 1990-2008). Analiza problemowa na podstawie „Bibliografii Analitycznej Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej. Piśmiennictwo zagraniczne"
Literatura przedmiotu
Contents
Introduction
Chapter I
The concepts of quality management
EWA GŁOWACKA
Evaluation of library and information services' influence in library quality studies
JOANNA KAMIŃSKA
The possibilities of applying benchmarking in human resources management in libraries
JOANNA KITA, JACEK MAREK RADWAN
The 8 rules of quality management in the Faculty Library of the Faculty of Management and Social Communication, Jagiellonian University in Kraków
BOGUMIŁA KONIECZNY-ROZENFELD
Quality control tools in an académie library. Саn the kaizen philosophy be applied in а paedagogic university library?
KACPER TRZASKA
"We shall be creating, caring for quality, instead of fearing of quality" - information audit in library practice
Chapter II
The studies of library users' needs and satisfaction
MILADA PISKOVA
Observations on psychology of a modern reader
KATARZYNA REGULSKA
The review of methods and tools of library services quality measurement being used in académie libraries
EMILIA LEPKOWSKA
The study of the users' needs and satisfaction. A professional ethic's influence on library services
BEATA KORZYSTKA
Studying quality and profiling library and Information services in an information model of a special technological library
JUSTYNA JERZYK-WOJTECKA
Mechanical information barriers and methods of leveling them in the University of Łódź Library - analysis of the readers' survey
WIOLETTA JACHYM
"The Book of Wishes" in the library of the Public Vocational College in Tarnów - how to raise quality of services using questionnaire surveys
Chapter III
Library standards and indicators of effectiveness
MAREK M. GÓRSKI
The indicators of science libraries' effectiveness
MONIKA KWAŚNIAK
The model of quality management system for the public libraries' network in Zachodniopomorskie Province vs. proposed standards for public libraries
MAŁGORZATA JANIAK
Aesthetic criteria in information Systems' quality évaluation
EWABUSSE-TURCZYTŚISKA, RENATA BIRSKA
Library services for the clients from médical universities in Poland
HELENA OLSZEWSKA
The World is changing - or quality of past and présent library services in the University Library in Poznan
Chapter IV
Ethical aspects of quality management
BEATA ŻOŁĘDOWSKA-KRÓL
Organizational values in a quality culture
MAJA WOJCIECHOWSKA
Ethical Values in selected aspects of library Organization and management
ZDZISŁAW GĘBOŁYŚ
Ethical quandaries, ethical dilemmas, ethical rules of the Polish librarians (questionnaire survey)
Chapter V
The problème of quality - a literaturę review
STANISŁAWA KUREK-KOKOCIŃSKA
Library bibliographie services - observations in the context of a modem quality approach