Zamknij

Produkt został dodany do koszyka

E-mail:sprzedaz@sbp.pl

Telefon:22 825 50 24 / 22 608 28 26

Adres:Al. Niepodległości 213, 02-086 Warszawa

Pobierz ofertę wydawniczą
Serie literackie dla dzieci i młodzieży w Polsce w latach 1945–1989. Produkcja wydawnicza i ukształtowanie edytorskieElżbieta Jamróz-Stolarskacena 25,00 zł 39,00 zł

Seria: NAUKA - DYDAKTYKA - PRAKTYKA
ISBN: 978-83-64203-18-3
Liczba stron: 180
Data wydania: 2014
VAT: 5 %
Waga: 0.36 kg


 

Opis:

 

Publikacja dostępna także w serwisie IBUK

Celem niniejszej pracy jest próba zarysowania obrazu serii literackich dla dzieci i młodzieży wydawanych w latach 1945-1989 z punktu widzenia bibliologicznego – ocena ich produkcji wydawniczej, a także analiza strony edytorskiej (…).

W książce zgromadzono bogaty materiał ikonograficzny dokumentujący serie dla młodych czytelników wydane w Polsce Ludowej. Jest to niezwykle ważne dla kolejnych badań książek dziecięcych z drugiej połowy XX wieku, ponieważ ulegają one stopniowej degradacji, w związku z czym są stale wycofywane z bibliotek. Nieocenionym źródłem na tym etapie okazały się zbiory Muzeum Książki Dziecięcej w Warszawie oraz księgozbiory Biblioteki Narodowej, a także bibliotek wrocławskich: Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Biblioteki Uniwersyteckiej, Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej oraz wielu filii Miejskiej Biblioteki Publicznej.

Ze Wstępu

 

Bardzo ważna i potrzebna praca, przybliżająca istotny aspekt funkcjonowania książki dla dzieci i młodzieży powojennej Polski. Oparta została na solidnej, imponującej bazie źródłowej, która wymagała wielu szczegółowych poszukiwań i badań z autopsji. Wnosi konkretny wkład w stan wiedzy o seriach, prostuje mylne informacje, precyzuje chronologię i szczegółowe dane na ich temat.

prof. Bogumiła Staniów, Uniwersytet Wrocławski

 

Autorka postrzega serie jako integralne dzieło edytorskie, piśmienniczo-wydawnicze, dostrzega związek tematyki, ilustracji i szaty graficznej publikacji. Szczegółowo, ze znawstwem warsztatu analizuje cechy wyposażenia edytorskiego poszczególnych serii”.

prof. Irena Socha, Uniwersytet Śląski

 

Spis treści

 

Wstęp

1. Pojęcie serii wydawniczej, jej typy i funkcje

2. Początki serii dla dzieci i młodzieży w Polsce

3. Analiza ilościowa repertuaru wydawniczego

  • 3.1. Tytuły
  • 3.2. Nakłady
  • 3.3. Serie

4. Geografia wydawnicza serii

  • 4.1. Wydawnictwa
  • 4.2. Tłumaczenia – kraje i języki

5. Analiza tematyczna serii

  • 5.1. Książki dla dzieci najmłodszych
  • 5.2. Powieści i opowiadania obyczajowe
  • 5.3. Baśnie i bajki, legendy i podania
  • 5.4. Powieści i opowiadania przygodowo-podróżnicze
  • 5.5. Powieści i opowiadania historyczne
  • 5.6. Powieści i opowiadania o tematyce przyrodniczej
  • 5.7. Powieści i opowiadania fantastyczne
  • 5.8. Powieści i opowiadania biograficzne
  • 5.9. Poezja

6. Ukształtowanie edytorskie serii

Podsumowanie
Ilustracje
Bibliografia
Indeks osób 
Indeks tytułów dzieł literackich i serii
Spis ilustracji

 
Zobacz też
Partnerzy
Partnerzy: Partnerzy zagraniczni: