Zamknij

Produkt został dodany do koszyka

E-mail:sprzedaz@sbp.pl

Telefon:22 608-28-26

Adres:Al. Niepodległości 213, 02-086 Warszawa

Pobierz ofertę wydawniczą
Czas przemian - czas wyzwań. Rola biblioteki i ośrodków informacji w procesie kształtowania kompetencji współczesnego człowieka (ebook)Justyna Jasiewicz, Elżbieta Barbara Zybert,
cena 35,00 zł

ISBN: 978-83-64203-23-7
Format: epub
Liczba stron: 368
Data wydania: 2014
VAT: 23 %


 

Opis:

 

Ebook dostępny także w IBUK oraz IBUK Libra

Seria wydawana przez Wydawnictwo STOWARZYSZENIA BIBLIOTEKARZY POLSKICH we współpracy Z INSTYTUTEM INFORMACJI NAUKOWEJ I STUDIÓW BIBLIOLOGICZNYCH UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO

Konferencja „Czas przemian – czas wyzwań” porusza ważne zagadnienie wpływu nowych mediów na kształtowanie nowoczesnej wizji bibliotek i innych ośrodków informacji w społeczeństwie sieci. Doświadczenia Fundacji Orange wskazują, że rola tych nowych centrów aktywności lokalnej jest nie do przecenienia: to właśnie one często są pierwszym miejscem kontaktu osób wykluczonych cyfrowo z Internetem i technologiami. Ale nie tylko – to dzięki oddolnym, świadomym działaniom bibliotekarzy, animatorów z organizacji pozarządowych, instytucji kultury i oświaty, miejsca te mogą pełnić też funkcję przestrzeni cyfrowych inspiracji, zarówno dla młodszych, jak i starszych internatów. 

Dziś dwa kliknięcia myszką dają internautom dostęp do prawd, do których Archimedes dochodził całe życie. Dla najmłodszego pokolenia dostęp do sieci jest naturalnym przedłużeniem rzeczywistości, a prawie wszystko ma już dziś dodatek „e”: e-kultura, e-podróże, e-edukacja. Czy oznacza to, że młodzi użytkownicy sieci, dorastający w otoczeniu elektronicznych urządzeń nie potrzebują wsparcia dorosłych w wirtualnym świecie? Badania Fundacji Orange dotyczące kompetencji cyfrowych młodzieży wskazują, że wręcz przeciwnie – bez inspiracji cyfrowych przewodników niewielu młodych internautów w pełni skorzysta z edukacyjnego potencjału sieci.

Jadwiga Czartoryska, Prezes Fundacji Orange

 

Spis treści

 

Wstęp (Elżbieta Barbara Zybert)
Kilka słów od partnera konferencji (Jadwiga Czartoryska)

I. Kompetencje informacyjne w kontekście bibliologii i informatologii

  • Skąd się biorą cyfrowi humaniści? – nowe technologie w projektach społecznych (Ewa Krupa, Daria Drabik)
  • Czwarty paradygmat (Bruno Jacobfeuerborn, Mieczysław Muraszkiewicz)
  • Kompetencje człowieka w ujęciu informatologicznym (Remigiusz Sapa)
  • Knowledge communication – essential skill for workplace literacy (Anke Wittich)

II. Kompetencje informacyjne w praktyce bibliotecznej

  • Formy i metody pracy z młodzieżą w bibliotekach publicznych (Dorota Grabowska)
  • Edukacja informatyczna w kontakcie z bibliotecznym OPAC-iem (Dariusz Grygrowski)
  • „Latarnicy” w społeczności lokalnej na przykładzie Kiełczowa w województwie dolnośląskim – kształcenie kompetencji informacyjnych osób 50+ (Emilia Klich)
  • Biblioteka publiczna jako przestrzeń nieformalnej edukacji obywatelskiej i kształtowania wspólnotowych postaw (Filip Pazderski)
  • Biblioteka jako miejsce spotkania z «Innym» (Beata Płuciniczak)
  • Kształtowanie kompetencji mediacyjnych na przykładzie działalności miejskiej mediateki publicznej Marguerite Yourcenar w Paryżu (Iwona H. Pugacewicz)
  • Udział biblioteki publicznej w edukacji medialnej obywateli (Agata Walczak-Niewiadomska)
  • Książka elektroniczna w bibliotece (Jacek Włodarski)
  • Organizacja czasu wolnego młodzieży szkolnej w kontekście kompetencji czytelniczych i kontaktu z literaturą (Maja Wojciechowska)
  • Biblioteki dla dzieci i ich deklaracje misji (Michał Zając)

III. Kompetencje informacyjne w różnych obszarach aktywności

  • Badanie publicznych portali i serwisów internetowych w celu wskazania najlepszych praktyk w zakresie dostarczania informacji o zdrowiu i leczeniu – wstępne wyniki badań (Ewa Dobrogowska-Schlebusch, Barbara Niedźwiedzka, Maja Nowak-Bończa)
  • Informacja zdrowotna jako wynik interakcji społecznych (Justyna Jasiewicz)
  • Informacja zdrowotna - czy tego właśnie szukamy w sieci (Małgorzata Kisilowska)
  • Integracja nauki polskiej w kontekście wykorzystania informacyjno-społecznościowego portalu internetowego Academicon.pl (Robert Kryński, Grzegorz Gmiterek)
  • Kompetencje informacyjne – ważna składowa kompetencji zdrowotnych (Barbara Niedźwiedzka)
  • Kompetencje zdrowotne (health literacy) i ich znaczenie dla zdrowia (Zofia Słońska)
  • Doktoranci – mistrzowie czy zwykli studenci? Kompetencje informacyjne niezbędne studentom trzeciego stopnia (Zuza Wiorogórska)

Tagi: