Seria: NAUKA - DYDAKTYKA - PRAKTYKA
Redaktorzy: B. Sosińska-Kalata , R. Tafiłowski
ISBN: 978-83-65741-07-3
Format: B-5, oprawa miękka
Liczba stron: 340
VAT: 5 %
Waga: 0.56 kg
Opis:
Szerokie upowszechnienie i dynamiczny rozwój komputerowych technologii informacyjnych implikują ciągłe zmiany, zarówno w polu badawczym nauki o informacji (informatologii), jak też w praktyce działalności informacyjnej prowadzonej w różnych obszarach życia społecznego: nauce, biznesie, administracji państwowej i samorządowej, mediach, kulturze, edukacji, ochronie zdrowia i wielu innych. Celem tych zmian, mówiąc najogólniej, jest innowacja usług informacyjnych.
Za Peterem F. Druckerem przez innowację rozumiemy tu wszelkie działania i rozwiązania (koncepcyjne, techniczne, organizacyjne), które prowadzą do wytworzenia nowych lub ulepszonych produktów lub usług. Innowacyjność usług informacyjnych to zatem stałe ich ulepszanie i dostosowywanie z jednej strony do możliwości rozwijającej się technologii, a z drugiej – do potrzeb, oczekiwań i możliwości odbiorców, do których usługi te są adresowane. Jak w wielu innych obszarach, również w sferze usług informacyjnych kształtuje się coś, co nazwać można byłoby „rynkiem klienta” – wymagającego, świadomego rosnących możliwości technologii informacyjnych i oczekującego, że dzięki tym coraz silniejszym technologiom niezbędne dla niego informacje, pewne, aktualne, klarownie prezentowane, powinny stać się jeszcze bardziej łatwo dostępne.
Zgromadzone w niniejszej książce artykuły prezentują różnorodne aspekty badania, projektowania i wdrażania w praktyce współczesnych usług informacyjnych, jednoznacznie potwierdzając zarówno rosnące znaczenie tych usług w rozwoju wszystkich obszarów życia społecznego i gospodarczego, jak i potrzebę ich stałego doskonalenia oraz stale rozwijane możliwości, które w tym zakresie oferuje nowoczesna technologia informacyjna. Innowacyjność jest wpisana w istotę współczesnych usług informacyjnych, które z jednej strony są polem wykorzystywania potencjału nowych technologii, a z drugiej przyczyniają się do sukcesywnej ewolucji tego, co określamy mianem społeczeństwa informacyjnego, jego kultury i jego gospodarki opartej na wiedzy.
(ze Wstępu)
Spis treści
Wstęp (Barbara Sosińska-Kalata)
Część I
Nowe trendy, nowe idee
Remigiusz Sapa
Reinterpretacja koncepcji użytkownika usług informacyjnych
Wiesław Babik
Logistyka informacji: przydatność w nauce o informacji i działalności informacyjnej
Radosław Lipiński
Information Flow Model as an Effective Tool for Supporting Transformation and Change in Organizations
Łukasz Iwasiński
Utowarowienie treści publikowanych w Internecie. Społeczne aspekty problemu . . .
Piotr Tafiłowski
Kartografia wiedzy w usługach informacyjnych
Anna Małgorzata Kamińska
Wykorzystanie języka UML do eliminowania wieloznaczności w komunikatach naukowych
Część II
Innowacje w praktyce informacji naukowej
Marcin Werla
Analityka webowa repozytoriów i systemów informacji naukowej
Marzena Błaszczyńska, Michał Kozak, Maciej Łabędzki, Cezary Mazurek, Adam Rybicki, Marcin Szymczak, Marcin Werla
Jakość danych w systemie informacji naukowej
Kamila Augustyn
Cyfryzacja oferty wydawniczej a perspektywy rozwoju globalnego rynku publikacji w segmencie STM
Część III
Innowacje w informacyjnych usługach bibliotecznych, bibliograficznych i archiwalnych
Dorota Siwecka
Linked Open Data szansą dla bibliotek?
Emmanuelle Chevry Pébayle, Maher Slouma
Towards Open Innovation of Services Using Social Media:
The Case of French Academic Libraries
Sílvia Cardoso, Patrícia Almeida
Collaborative Tagging vs. Controlled Vocabulary: A Case Study in Healthcare Area
Alicja Waszkiewicz-Raviv
Visual Information and Visual Persuasion Techniques in Public Relations Activities Promoting Libraries
Karolina Zawada
Toruń University’s Open Access Data Project – A New Role for University Libraries
Bożena Łazowska
Innowacyjne usługi informacyjne w Centralnej Bibliotece Statystycznej im. Stefana Szulca
Justyna Antosik, Anna Kamińska
Blog jako narzędzie wykorzystywane w edukacji informacyjnej – na przykładzie blogu Niezbędnik chemika
Grzegorz Kłębek
Nowe oprogramowanie dla Elektronicznej Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego – szanse, potrzeby, rzeczywistość
Karolina Jaworska
Nowa baza danych dla Polskiej Bibliografii Literackiej
Monika Cołbecka
Schematy wyszukiwania informacji w zasobach archiwalnych
w dobie elektronicznych pomocy archiwalnych
Część IV
Usługi informacyjne w kulturze, biznesie, gospodarce i ochronie zdrowia
Zhenfei Feng, Laurence Favier
The Social Influence on Users’ Ratings of Movies
Anna Mierzecka, Justyna Jasiewicz, Małgorzata Kisilowska
Dostęp to za mało… Usługi cyfrowe w instytucjach kultury: oferta Narodowego Instytutu Audiowizualnego a oczekiwania i kompetencje młodych użytkowników
Lina Markevičiūtė, Erika Janiūnienė
Quality Assessment of Information Services for Business Organizations: Expectations and Problems
Agnieszka Młodzka-Stybel
Zastosowanie technologii informacyjnych w wybranych sektorach gospodarki narodowej
Jan Kozakowski
Jak informować o zdrowiu publicznym? Porównanie polskich i światowych serwisów informacyjnych tworzonych przez Narodowe Instytuty Zdrowia Publicznego