Zamknij

Produkt został dodany do koszyka

E-mail:sprzedaz@sbp.pl

Telefon:22 608-28-26

Adres:Al. Niepodległości 213, 02-086 Warszawa

Pobierz ofertę wydawniczą

Zasady etyki wydawniczej Wydawnictwa Naukowego i Edukacyjnego Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich

W celu przeciwdziałania nieuczciwym  praktykom publikacyjnym Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich  przyjęło i stosuje Zasady etyki wydawniczej, zgodne z wytycznymi Komitetu do spraw Etyki Publikacyjnej COPE (ang. Committee on Publication Ethics) https://publicationethics.org/

Polityka wydawnicza SBP

  • Wydawnictwo stosuje zasady fair play: rasa, płeć, wyznanie, pochodzenie, obywatelstwo czy przekonania polityczne autorów w żaden sposób nie wpływają na ocenę tekstów. Stosowana polityka wydawnicza jest niezależna. Teksty oceniane są wyłącznie pod względem merytorycznym.
  • Przed akceptacją do wydania, publikacje zgłoszone do Wydawnictwa są weryfikowane pod kątem zgodności z zasadami etyki wydawniczej.
  • Wydawca decyduje, które teksty zostaną opublikowane. Przy przyjmowaniu tekstów do publikacji brane są pod uwagę opinie recenzentów dotyczące wartości naukowej pracy, rzetelności i oryginalności ujęcia problemu, przejrzystości wywodu, przydatności w praktyce bibliotecznej.
  • Zasady kwalifikowania monografii i artykułów do druku są transparentne, a stosowane procedury zapewniają wysoką jakość merytoryczną i edytorską publikacji.
  • Redaktorzy naukowi publikacji dbają o rzetelność naukową przygotowywanych prac. Dla jej zachowania mogą nanosić zmiany i poprawki. W każdym przypadku mają obowiązek upewnić się, że osoby mające wkład w powstanie publikacji akceptują jej kształt po redakcji naukowej.
  • Redakcja stosuje wszelkie dostępne środki w celu zapobiegania plagiatom, nadużyciom
    i publikacji fałszywych danych. W przypadku podejrzeń o nieuczciwe praktyki (plagiat, fałszowanie wyników badań) zobowiązany jest podjąć decyzję o wycofaniu tekstu z publikacji zbiorowej.
  • Wydawnictwo podejmuje działania zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeciwdziałając zjawiskom określanym jako „ghostwriting” i „guest authorship”.
  • Nieopublikowane teksty nie mogą być bez pisemnej zgody autorów wykorzystywane przez pracowników wydawnictwa ani przez żadne inne osoby uczestniczące w procesie wydawniczym.
  • Wydawca zapewnia poufność i bezpieczeństwo danych osobowych.
  • Wydawca ma prawo wycofać publikację po jej wydaniu, jeżeli:
    • istnieją dowody świadczące o braku wiarygodności wyników badań i/lub fałszowaniu danych, jak również w przypadku popełnienia niezamierzonych błędów (np. błędy metodologiczne, błędy w obliczeniach);
    • praca nosi znamiona plagiatu bądź narusza zasady etyki wydawniczej.

Zasady obowiązujące autora

  • Autor zobowiązany jest do rzetelnego opisu wykonanych prac badawczych oraz obiektywnej interpretacji wyników. Prace powinny zawierać informacje umożliwiające identyfikację źródeł danych. Niezgodne z zasadami etyki wydawniczej prezentowanie i interpretowanie danych oraz wyników badań jest niedopuszczalne i skutkować może wycofaniem tekstu.
  • Autor zobowiązany jest wymienić w bibliografii załącznikowej publikacje, które zostały przez niego wykorzystane przy tworzeniu tekstu. Autor może zgłaszać do publikacji wyłącznie własne, oryginalne teksty. Wykorzystane w publikacji badania i/lub informacje innych naukowców powinny być oznaczone w sposób wskazujący, że jest to cytat. Plagiat czy fałszowanie danych są niedopuszczalne.
  • Autorzy zgłaszający do publikacji teksty wieloautorskie mają obowiązek ujawnić wkład poszczególnych autorów w jego powstanie (z podaniem afiliacji autorów oraz informacji kto jest autorem koncepcji, założeń, metod, protokołu itp. wykorzystanych przy tworzeniu tekstu). Hostwriting, guest authorship są przejawem nierzetelności naukowej i wszelkie wykryte ich przypadki powinny być demaskowane, włącznie z powiadomieniem odpowiednich podmiotów, takich jak instytucje zatrudniające autora, towarzystwa naukowe, stowarzyszenia edytorów naukowych, itp.
  •  Autorzy będący pracownikami naukowymi są zobowiązani przekazać wydawcy kod identyfikujący ORCID (Open Researcher and Contributor ID).

Zasady recenzowania publikacji

  • Recenzent sporządza recenzje na zlecenie wydawnictwa. W ten sposób ma wpływ na decyzje podejmowane przez wydawnictwo. Może także, w porozumieniu z autorem, wpływać na ostateczny kształt i doskonalenie publikowanej pracy.
  • Publikacje naukowe recenzowane są przez pracowników naukowych z ośrodków akademickich w całej Polsce, a w szczególnych przypadkach zagranicznych, a także spośród specjalistów problematyki w nim poruszanej.
  • Artykuły w czasopismach naukowych recenzowane są zgodnie z zasadami double-blind peer review.
  • Recenzent zobowiązany jest dostarczyć recenzję w ustalonym terminie. Jeżeli z jakichś względów (merytorycznych, braku czasu itp.) nie jest w stanie dotrzymać terminu bądź podjąć się recenzji, powinien niezwłocznie poinformować o tym wydawcę.
  • Wszystkie recenzowane prace oraz ich recenzje mają charakter poufny. Ujawnianie prac i/lub osobom trzecim jest niedopuszczalne (z wyjątkiem osób, które biorą udział w procesie wydawniczym).
  • Recenzja powinna mieć charakter obiektywny. Personalna krytyka autora pracy jest uważana za co najmniej niestosowną. Wszystkie uwagi recenzenta powinny zostać odpowiednio uargumentowane.
  • Recenzent powinien wskazać i zgłosić wydawcy wszelkie istotne podobieństwa recenzowanego tekstu do innych prac.
  • Recenzent nie może wykorzystywać recenzowanej pracy do swoich osobistych potrzeb i korzyści.
  • Nie powinien oceniać tekstu, w przypadku kiedy może występować konflikt interesów z autorem, o czym powinien powiadomić wydawcę.

Szczegółowe informacje na temat zasad etyki czasopism naukowych i monografii:

http://www.sbp.pl/przeglad

http://www.sbp.pl/artykul/?cid=2885&prev=497

http://www.sbp.pl/wydawnictwa/o_wydawnictwie