Głównym celem zadania, realizowanego w ramach rozwoju kadr kultury, jest podniesienie kompetencji kadry kierowniczej bibliotek publicznych w zakresie zarządzania sytuacjami kryzysowymi. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na wzmocnienie odporności psychicznej, zarówno bibliotekarzy jak i czytelników, przeciwdziałanie mobbingowi, ochronę przed cyberprzestępczością. Chcemy, aby biblioteka stała się jedną z kluczowych instytucji wspierających społeczności lokalne w sytuacjach zagrożenia. Przyczynkiem do podjęcia tematu są doświadczenia bibliotek z okresu pandemii, obsługi czytelników osamotnionych, często znajdujących się na skraju depresji, czy też nie radzących sobie obecnie z problemami interpersonalnymi w pracy, narastającym stresem, negatywnymi emocjami itp. Realizacja zadania umożliwi bibliotekarzom poznanie zasad tworzenia procedur reagowania na różne trudne sytuacje.

Projekt odbędzie się w dwóch etapach:

I. Szkolenia (czerwiec 2025)

Część edukacyjna składa się z webinarium oraz 3 szkoleń:

  • Webinarium zapoznawcze oraz informacyjne, przedstawiające przebieg projektu
  • Szkolenia:
    1. Mobbing i konflikty w miejscu pracy oraz w relacjach z użytkownikami – dr Monika Baryła-Matejczuk (prof.uczelni w Pracowni Psychoprofilaktyki i Pomocy Psychologicznej na Wydziale Nauk o Człowieku Lubelskiej Akademii WSEI)
    2. Bezpieczeństwo cyfrowe – dr Łukasz Wojciechowski (prof. uczelni na Wydziale Administracji i Nauk Społecznych Lubelskiej Akademii WSEI)
    3. Zarządzanie kryzysowe w bibliotekach – Jerzy Woźniakiewicz (Dyrektor WBP w Krakowie)
  • Webinarium instruktażowe mające na celu omówienie z uczestnikami zasad pracy zespołowej nad projektami procedur zarządzania kryzysowego

II. Wdrożenia (lipiec-październik 2025)

  • Wypracowanie przez uczestników zadania (4 pięcioosobowe zespoły) we współpracy z trenerami, projektów działań (poradników) związanych z zarządzaniem kryzysowym w bibliotekach, w odniesieniu do wybranego przez nich zagrożenia. Materiały zostaną udostępnione na stronie zadania.
  • Webinarium podsumowujące projekt.