W dniach 12 i 13 lipca uczestnicy projektu wzięli udział w szkoleniu "Ogólnopolskie i europejskie wymogi prawne". Celem szkolenia było poznanie przez uczestników zasad prostego i efektywnego wdrażania przepisów prawa w bibliotece. Jako przykład zastosowania przepisów ogólnopolskich analizie poddane zostały przepisy w zakresie kontroli zarządczej. Natomiast jako przykład stosowania przepisów na poziomie Unii Europejskiej – regulacje RODO.

W pierwszej części szkolenia omówione zostały podstawowe zasady stosowania przepisów prawa w bibliotekach. Zajęcia miały formę wykładu konwersatoryjnego, dzięki czemu uczestnicy mieli możliwość podzielenia się swoimi refleksami i uwagami na temat dostępności aktów prawnych i wartościowych informacji w zakresie obowiązków prawnych ciążących na kadrze zarządzającej bibliotekami. Poznali też katalog wartościowych źródeł wiedzy i sposób na codzienne śledzenie nowych regulacji. Prowadzący zachęcał wszystkich uczestników, żeby nie obawiali się samodzielnej weryfikacji przepisów w dostępnych publikatorach, szczególnie jeśli nie mają pewności, czy dana regulacja rzeczywiście obowiązuje.

W drugiej części szkolenia uczestnicy poznali zasady realizacji kontroli zarządczej. Podczas burzy mózgów wypowiedzieli się na temat tego, jak rozumieją ten obowiązek prawny wynikający z przepisów ustawy o finansach publicznych. Prowadzący przedstawił także "mapę drogową" wdrożenia kontroli zarządczej w bibliotece.

Ostatnia część szkolenia została poświęcona problematyce ochrony danych osobowych. Uczestnicy zostali zapoznani z priorytetami realizacji przepisów RODO, a także realnymi zagrożeniami związanych z ich nieprzestrzeganiem. Tutaj także prowadzących zaproponował, w jakiej kolejności można wdrożyć poszczególne elementy systemu ochrony danych osobowych w bibliotece.

Uczestnicy szkolenia "Ogólnopolskie i europejskie wymogi prawne" zadali także liczne pytania prowadzącemu dotyczące codziennych problemów z wdrażaniem kontroli zarządczej i ochrony danych osobowych w bibliotekach. Szkolenie zainspiruje uczestników do wdrożenia lub udoskonalenia tych ważnych obszarów funkcjonowania bibliotek.