Szkolenie przeprowadzone w formule online w dniu 3 lipca 2025 roku, stanowiło czwarty i ostatni z modułów edukacyjnych zaplanowanych w pierwszym etapie projektu „Chmury Kultury”.
Zajęcia poprowadziła Beata Gamrowska – specjalistka do spraw komunikacji i social media, graficzka, copywriterka. Koordynatorka ds. promocji w Bibliotece Uniwersytetu Łódzkiego. Trenerka i autorka warsztatów z zakresu budowania marki, zarządzania zespołem oraz Design Thinking.
Szkolenie „Od potrzeby do realizacji” miało charakter wprowadzający do tematyki myślenia projektowego.
W trakcie spotkania uczestnicy zapoznali się z pięcioma fazami myślenia projektowego (Design Thinking), które wspierają proces tworzenia innowacyjnych rozwiązań:
- Empatia:
Zrozumienie potrzeb i perspektywy użytkowników. To etap, w którym badamy, obserwujemy i wchodzimy w interakcje z użytkownikami, aby dogłębnie zrozumieć ich doświadczenia, motywacje i problemy. - Definiowanie:
Sformułowanie problemu na podstawie zebranych informacji. Na tym etapie analizujemy zebrane dane i precyzyjnie określamy, jaki problem chcemy rozwiązać. - Ideacja (Generowanie pomysłów):
Tworzenie wielu potencjalnych rozwiązań. To etap burzy mózgów, gdzie generujemy jak najwięcej pomysłów, nie oceniając ich na tym etapie. Celem jest znalezienie różnorodnych i kreatywnych rozwiązań. - Prototypowanie:
Tworzenie uproszczonych modeli rozwiązań. Prototypy mogą przyjmować różne formy – od szkiców po modele fizyczne. Służą do wizualizacji i testowania koncepcji. - Testowanie:
Ocena prototypów przez użytkowników. Zbieramy opinie i sugestie od użytkowników, aby zidentyfikować mocne i słabe strony rozwiązań oraz wprowadzić ewentualne poprawki.
Podczas szkolenia szczególną uwagę poświęcono 3 zadaniom, które uczestnicy realizowali indywidualnie, były to:
- Analiza potrzeb użytkowników i definiowanie wyzwania projektowego, podczas której uczestnicy na podstawie otrzymanych przykładów formułowali wyzwanie projektowe w formie pytania: „Jak mogę… [rozwiązać problem / zaspokoić potrzebę], aby… [osiągnąć cel]?”.
- Stworzenie persony i mapy empatii, podczas którego uczestnicy wybierali jedną z grup użytkowników biblioteki i na jej podstawie tworzyli personę, czyli fikcyjną postać reprezentującą tę grupę oraz uzupełniali mapę empatii tej osoby.
- Karta rozwoju pomysłu wydarzenia, którą uczestnicy projektowali na podstawie wcześniej stworzonej persony i wyzwania projektowego. Na tej podstawie powstały pomysły na wydarzenia kulturalno-edukacyjne.
Szczególną uwagę poświęcono tematowi doboru zespołu projektowego oraz poszczególnym rolom w zespole. Omówiono też metody wykorzystywane podczas fazy ideacji, które ułatwiają generowanie dużej ilości pomysłów w niedużych grupach, były to:
- rozgrzewki kreatywne,
- klasyczna burza mózgów,
- odwrócona burza mózgów,
- metoda 6-3-5,
- matryca kreatywna,
- karta rozwoju pomysłu.
Zajęcia prowadzone były w sposób uporządkowany i przejrzysty. Uczestnicy mieli możliwość poznania narzędzi krok po kroku oraz zadawania pytań w trakcie realizacji zadań.