Szkolenie poprowadził dr Dominik M. Piotrowski - zastępca Dyrektora ds. innowacji i projektowania usług w Bibliotece Uniwersyteckiej w Toruniu, specjalizujący się w zarządzaniu informacją, kuratorstwie cyfrowym i humanistyce cyfrowej. Aktywny działacz Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich (Przewodniczący Okręgu Kujawsko-Pomorskiego, członek Zarządu Głównego), autor publikacji naukowych oraz uczestnik międzynarodowych projektów badawczych. Pasjonat nowoczesnych technologii cyfrowych w kontekście kultury i dziedzictwa.

Cel i założenia szkolenia

Głównym celem szkolenia była promocja dziedzictwa kulturowego poprzez tworzenie narracyjnych i semantycznych wystaw cyfrowych. Uczestnicy mieli możliwość poznania systemu open source Omeka S oraz oraz obserwowania praktycznych demonstracji tworzenia archiwów cyfrowych i wystaw online.

Przebieg szkolenia

Część I: Wprowadzenie teoretyczne

Szkolenie rozpoczęło się od omówienia kluczowych pojęć:

  • Kuratorstwo cyfrowe - zarządzanie, ochrona i udostępnianie cyfrowych zasobów dziedzictwa kulturowego
  • Semantyczne wystawy cyfrowe - interaktywne ekspozycje wykorzystujące techniki semantyczne i powiązane otwarte dane
  • Opowieści cyfrowe - tworzenie historii za pomocą narzędzi cyfrowych z wykorzystaniem multimediów

Przedstawiono również etapy tworzenia wystawy cyfrowej oraz wprowadzenie do koncepcji open source i systemu Omeka S.

Część II: Praktyczna demonstracja Omeka S

Najobszerniejsza część szkolenia obejmowała praktyczną demonstrację prowadzoną przez instruktora:

Konfiguracja środowiska:

  • Opcjonalna instalacja na serwerze lokalnym (Uniform Server)
  • Praca w piaskownicy Omeka S Sandbox

Demonstracja tworzenia wystawy cyfrowej:

  • Utworzenie witryny "Wileńskie opowieści"
  • Dostosowanie szaty graficznej
  • Zarządzanie kolekcjami (np. "Troki")
  • Tworzenie szablonów zasobów dla różnych typów obiektów

Pokazanie procesu dodawania treści:

  • Wprowadzanie rekordów i mediów
  • Wiązanie danych i przypisywanie zasobów
  • Budowanie stron z opowieściami cyfrowymi (np. "Trockie zamczysko")
  • Osadzanie treści HTML i multimediów
  • Dodanie osi czasu za pomocą TimelineJS
  • Konfiguracja nawigacji

Przykłady praktyczne:

Przegląd platform wystaw cyfrowych, w tym Expo Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu.

Część III: Podsumowanie

Zakończenie obejmowało:

  • Podsumowanie najważniejszych zagadnień
  • Przekazanie listy rekomendowanych lektur i zasobów dotyczących Omeka S

Wykorzystane narzędzia i zasoby

Główne narzędzia:

  • Omeka S (system do tworzenia m.in wystaw cyfrowych)
  • Uniform Server (serwer lokalny)
  • Notepad++ (edytor kodu)
  • Omeka S Sandbox (środowisko testowe)
  • TimelineJS (tworzenie osi czasu)

Źródła treści:

  • Obiekty z Kujawsko-Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej (domena publiczna)
  • Zasoby z Wikipedii (domena publiczna)

Inne rekomendowane narzędzia:

Exhibit, Storiiies, StoryMap JS, Omeka Classic, Artsteps, Google Arts & Culture, Curatescape

Rezultaty i korzyści

Po zakończeniu szkolenia uczestnicy powinni mieć wiedzę teoretyczną i orientacyjną pozwalającą na:

  • Zrozumienie koncepcji tworzenia wystaw cyfrowych
  • Poznanie możliwości i potencjału narzędzi do tworzenia wystaw i archiwów cyfrowych
  • Umiejscowienie zasobów instytucji dziedzictwa kulturowego w odpowiednim kontekście
  • Zwiększenie świadomości możliwości dostępności i atrakcyjności zasobów bibliotecznych w środowisku cyfrowym

Otwartość zasobów

Materiały szkoleniowe są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0), co umożliwia ich swobodne wykorzystywanie, modyfikowanie i dostosowywanie.

Podsumowanie

Warsztat o charakterze teoretyczno-demonstracyjnym promował wykorzystanie otwartych rozwiązań technologicznych. Udostępnienie materiałów na otwartej licencji wspiera demokratyzację dostępu do kompetencji cyfrowych w kulturze. Dla pełnego opanowania praktycznych umiejętności uczestnicy będą potrzebować dodatkowych ćwiczeń samodzielnych.